Ode aan de vrachtwagenchauffeurs

Eens in de zoveel tijd zie je weer zo’n snuiter in een blits pak op TV die ons, eenvoudige weggebruikers, de les leest Hoe-Wij-Vrachtwagenchauffeurs-Het-Leven-Onmogelijk-Maken-Met-Ons-Rijgedrag!
Ik krijg daar agressieve neigingen van.
Vanmorgen fietste ik langs een brede straat op een industrieterrein. Je hebt daar zo’n rooie fietsstrook, met als enige “scheiding” tussen de fietsstrook en het autoverkeer een onderbroken witte streep. In een flauwe bocht kwam me een lange trailer voorbij, die aan het driften was met die lege bak alsof hij rondjes draaide op een zandweg tijdens een rally. Ik weet zeker dat hij de ter plaatse toegestane 30 km/uur dubbelde, zo niet erger. Die driftende sliert had me van de weg gezwiept als ik niet door de goot was gegaan.
Andere kolossen denderden met hun wielen ruim binnen de fietsstrook langs, terwijl er ruimte genoeg was. Maar ze pletten liever een fietser dan tegenwind te vangen van hun tegenliggers.
En als je met 80 langs de rondweg om de stad rijdt, waar je 70 mag, vliegen de vrachtwagens je links en rechts voorbij alsof je stilstaat. En hoe. Snijden met dikke plakken! En bumperplakken: hoe voelt dat, zo’n mastodont die tegen je hoofdsteun lijkt te zitten als je in de spiegel kijkt?
En op de autosnelwegen gebeurt het o zo vaak dat je net op het punt bent om een vrachtwagen in te halen, dan smijten ze ineens die grote bak voor je neus. Dan moet je hard op de rem om niet tegen de vangrail geplet te worden, en gaat die gek z’n collega inhalen met een verschil van ruim 1 km/uur.
Nee, er rijdt veel bij de weg dat een psychologische APK niet zou halen, inclusief vrachtwagenchauffeurs.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Ode aan de vrachtwagenchauffeurs

  1. Jan zegt:

    Ik heb je verhaaltje gelezen . Ik weet dat er chauffeurs bij zitten die het niet zo nauw nemen .Ik zit dagelijks op de bus en je mag eens een dag met me mee . Wat wij onderweg mee maken wat personen auto,s en fietsers voor ons uithalen . Ik zou me er niet te druk om maken . Het geeft toch niets . Gr. Jan .

  2. Jan zegt:

    Een dwars-bongel was ik vroeger ook wel eens . En toen ik wat ouder werd en mee ging praten kreeg ik wel eens te horen …..Must nou die snot -bongel eens horen !! Het was ook nooit goed . Zeg een goed weekend en een groet … Jan .

  3. Karin zegt:

    Ook de ‘gewone’ autorijders kunnen er wat van hoor.. Ik rij voor mn werk ong 80.000 km per jaar en zie heel wat gekken. En de meeste vr.w. chauffeurs rijden heel normaal.. En dat inhalen, ach ja, even tot 10 (of 100) tellen. Ik laat ze af en toe wel eens voor, en een vriendelijke groet met toeter of lichten valt je dan ten deel. Zij zorgen er wel voor dat de Raketten in de supermarkten liggen!!!

  4. Alternater zegt:

    Maar… kun je ook nog tot 10 tellen als je wel plat onder de achterwielen van die ene niet-zo-goed-rijdende-chauffeur vandaan komt? 8)

  5. Dwarsbongel zegt:

    @Jan: Ik weet heel goed wat je bedoelt. Mijn eerste rijbewijs haalde ik een maand voor mijn zestigste verjaardag; tot die tijd heb ik veel gereisd met het Openbaar Vervoer. Ik heb groot respect voor die chauffeurs die met hun bus of vrachtwagen mijzelf of mijn toekomstige levensbehoeften op een goede manier ter plekke bezorgen.
    Het OV is nu zover afgebroken, dat ik toch overstag gegaan ben. Ik wilde altijd graag voorin zitten, vooruit kijken. Opzij kijken belast je nek meer, en het beeld is waziger.
    Denk niet dat ik een sullige ouwe rijder ben: mijn vrouw (ruim 30 jaar rijervaring) vindt dat ik beter (effectiever en veiliger) rijd dan haar vorige partner die z’n rijbewijs al meer dan 40 jaar had.
    Als fietser ben ik begonnen als “loopjongen” in een echte stad. In die zin heb ik echt wel affiniteit met en begrip voor het logistieke gebeuren, en ook geleerd om af en toe op het scherpst van de snede te rijden om op tijd je boodschap af te leveren.
    Tot voor kort heb ik ook lange afstanden gefietst, ’s zomers tot 200 km per dag. Met rijbewijs kom ik nu op zo’n 20.000 km per jaar, in de stad en over ver. Ik ben dus niet wereldvreemd op de weg.
    Ik zeg ook niet dat vrachtwagenchauffeurs allemaal boeven zijn, integendeel. Maar als er weer zo’n “meneer” staat te vertellen dat, zonder aanzien des persoons, “wij” het leven van die arme vrachtwagenchauffeurs (ook zonder onderscheid) zo moeilijk maken, dan zakt mijn broek af!
    Ik beweer alleen dat er onder vrachtwagenchauffeurs relatief minstens net zoveel hufters zitten als onder de andere weggebruikers, en dat vrachtwagenchauffeurs dan een extra risico vormen juist door de grote (en vaak door het gewicht in noodsituaties onhandelbare) levensgvaarlijk doorduwende voertuigen: puur natuurkunde in combinatie met psychologische factoren.
    @Karin: Ik ben het helemaal met je eens, behalve als ik naast het achterlicht van een vrachtwagen ben, en dan plotseling besluit om te gaan inhalen, terwijl hij een hele poos daarvoor al een lege weg had om daaraan te beginnen.
    @Alternater: Dat bedoel ik dus eigenlijk, geloof ik…

    Kortom: je kunt de stelling dat fietsers veel ongelukken voorkomen uit angst voor eigen welbevinden door het gedrag van automobilisten, ook doortrekken naar de verhouding personenauto / vrachtauto.

  6. Marijke zegt:

    @Dwarsbongel: jouw reactie is eigenlijk log: Ode aan de vrachtwagenchauffeurs 2.

    Marijke

  7. Alternater zegt:

    Er is weer ‘goed’ nieuws voor de vrachtwagenchauffeurs, ze hoeven zich straks niet meer te irriteren aan sleurhutslakken. Een voorstel ligt er om ze op te voeren, dus dan kunnen ze daar weer met 5 km/u verschil voorbij.

  8. Dwarsbongel zegt:

    @Alternater: Mooi woord: sleurhutslakken. Maar toch feitelijk ook weer een onterechte kwalificatie: als ze inderdaad maar 80 km/h rijden, houden ze zich aan de regels. Die regels zijn bedoeld om de veiligheid in het verkeer te verbeteren.
    Nu weten wij Nederlanders het natuurlijk altijd beter dan die wetenschappelijk vastgestelde regels.
    Toch vind ik die caravans een relatief onstabiele indruk maken. Ik geef toe, dat is mede veroorzaakt door die grappenmakerij, jaren geleden op de TROS van “races” met caravans, waarbij binnen de kortste keren elke deelnemer alleen nog een onderstel meesleepte, en dan nog vaak in zorgwekkende toestand.
    Ook vrachtwagens en auto’s met aanhanger mogen formeel “maar” 80km/h, maar heb je er wel eens eentje ontmoet die zich daaraan houdt, ondanks de onbeheersbaarheid van zo’n mastodont als er iets gebeurt?
    In het bericht dat ik las over het voorstel van een verhoogde snelheidslimiet voor caravans, werd gesteld dat die 80 km/h-grens “gevaarlijk is omdat vrachtwagens vaak sneller rijden en dan gaan de caravans gaan inhalen”.
    Dat lijkt op het wettelijk toestaan van winkeldiefstal of belastingontduiking omdat het gewoonte is geworden onder bepaalde bevolkingsgroepen.

  9. Alternater zegt:

    Het woord ‘sleurhutslakken’ kwam zo uit mijn mouw gerold maar was ironisch bedoeld en niet als kwalificatie dat ze te langzaam zouden zijn. Goed idee overigens van die winkeldiefstal, laten we het hier promoten. (smiley met gestolen zonnebril)

Geef een reactie

