Schrijven en web-logs

Alleen al in Nederland schijnen er minstens een miljoen mensen te zijn die schrijven. Daarmee wordt dan niet bedoeld het schrijven van boodschappenbriefjes of het invullen van formulieren, maar het schrijven als middel om iets vast te leggen over het leven of uit de fantasie van de schrijver/schrijfster. Sommige van de geënqueteerden gaven aan dat ze hoopten ooit hun werk als boek gepubliceerd te krijgen, anderen meldden dat ze alleen voor zichzelf of voor intimi schreven.
Dat was een mededeling van een aantal jaren geleden, voordat het begrip web-log bestond.
Als ik kijk naar het met de minuut groeiende aantal web-logs, en kijk naar de leeftijd van de loggers, moet dat aantal schrijvenden inmiddels, gestimuleerd door het verschijnsel web-log, minstens verdubbeld zijn. Misschien kan de Stichting Schrijven daar nog weer eens een onderzoek naar doen?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Schrijven en web-logs

  1. faya zegt:

    Ik vind schrijven een fantastische manier om gedachten en gevoelens te uiten, te ordenen en te verwerken. Ik vind het heerlijk om razendsnel met mijn vingers over het toetsenbord te gaan, zo veel beter dan de pen ter hand nemen. Denk dat dat ook wel meespeelt voor veel mensen om zich toch tot schrijven te zetten.

  2. Gaby zegt:

    Jááá, ik sluit me bij Faya aan. Alleen af en toe vind ik het jammer dat ik niet ál mijn persoonlijke dingen op mijn weblog kan/ wil zetten….
    En tsja Dwarsbongel, als jij je schaar nou eens ff pakt en je uitleeft op die gekke kapper……….:D 😀

  3. Joho zegt:

    Een oud gezegde luidt: ‘wie schrijft, die blijft’. Of dat ook opgaat voor de digitale opslag van onze pennevruchten waag ik te betwijfelen, maar ik ga er niettemin mee door.
    Overigens; complimenten voor je web-log!

  4. Dwarsbongel zegt:

    @faya: @Gaby: Het neer”pennen” van je gedachten en gevoelens om ze te ordenen is natuurlijk voor iedereen die schrijft de belangrijkste drijfveer. Het belangrijkste verschil tussen schrijven op papier en op een web-log is denk ik toch, dat wat je op een web-log zet onmiddelijk door iedereen gelezen kan worden. Vinden jullie dat soms niet moeilijk? Of is dat juist de kick?
    @Joho: Dank je voor het compliment! En wat die digitale opslag betreft: als je er prijs op stelt om je eigen teksten nog eens terug te kunnen lezen, denk ik dat je het beste zelf een back-up kunt bewaren, want één crash, en wat blijft er van over?

  5. richtsje zegt:

    Zo’n naam voor een web-log nodigt wel uit om te komen lezen. Web-log jij allang?
    Er zitten in web-log land echte juweeltjes tussen de logs, prachtig lees- en fotowerk. Gewoon leuke anekdotes goed kunnen verwoorden is een kunst, ik schat dat slechts 5% van de loggers dat kan. Daarbij reken ik mijzelf in ieder geval niet!
    Met het feit dat alles openbaar is heb ik geen problemen overigens…

    Blijf dwars, bongel!!

  6. renée zegt:

    Er zijn loggers die niet eens weten dat ze het in zich hebben om te schrijven, zoals gezegd er zijn wonderbaarlijke mooie weblogs, oftewel door de fotos of door het geschreven woord…
    Ik ben nog lang niet uitgelezen, en verbaas mij steeds weer…

  7. Dwarsbongel zegt:

    @Richtsje: Ik neem aan dat je wel selectief bent in wat je aan de openbaarheid prijsgeeft? Inderdaad, juweeltjes, en ook hele mooie foto’s, maar ik heb niet het geduld om megabytes aan foto’s te laten binnenlopen. Dan haak ik af, hoe gek ik ook ben op mooie foto’s.
    Web-loggen doe ik nog niet zo heel lang, schrijven wel, publiceren ook. Maar dan onder een andere naam dan hier. Ook op mijn andere web-log heb ik een andere naam.
    @Renée: De Nederlandse schrijvers en lezers kun je natuurlijk wel indelen in verschillende groepen. Niet iedereen houdt van hermetische poëzie en niet iedereen houdt van streekromans. En een doortimmerd stuk schrijven is iets anders dan je hart luchten, en de resultaten daarvan zijn voor de een te hoog gegrepen en voor de ander niet uitdagend genoeg…

  8. Alternater zegt:

    Ik vind het in ieder geval een prima middel om jezelf uit te drukken in hoe je zelf bent. Daarbij kun je door de reacties jezelf bijsturen, of leren hoe anderen over zaken denken, die je zelf als vanzelfsprekend zag…

  9. Dwarsbongel zegt:

    @Alternater: Beter had ik het zelf niet onder woorden kunnen brengen! Jammer genoeg betekent dat niet altijd dat anderen ook zo open staan en dan “werp je paarlen voor de zwijnen”. Aan de andere kant: je moet je ook niet te gemakkelijk laten bijsturen. Als iets “gedrukt” staat wil nog niet zeggen dat het waar is…

  10. kom ens en bezoekje brenkgen ana onmze site.
    s erg leuke site.
    we zijn net nieuw en wij wouden vragen of jullie reclame wouden maken voor onse web-log -XxX-jes melligemeiden
    http://www.melligemeiden.web-log.nl

Geef een reactie

