Hoe en wat lees jij?

Ik heb een tijdje bladwijzers gespaard van een plaatselijke boekhandel. Die was aangesloten bij een keten, Libris, die nog steeds bestaat, maar niet hier. Op die bladwijzers stonden prachtige aforismen die met lezen en boeken te maken hadden. Zoals: “Boeken zijn als een bijl die het ijs van ons bewustzijn splijt” (Franz Kafka).
Wat heb ik in mijn leven zoal gelezen? Uiteraard de (vanuit de toen geldende Gristelijke maden en wormen) verantwoorde kinderboeken, zoals “In de soete suijkerbol” (ik had de serie compleet, daar zou ik nu mijn belastingschuld mee kunnen afbetalen, maar ik heb ze weggegeven) en “Rozemarijntje”.
Ik heb gelezen wat ik MOEST lezen op school. Later detectives (Havank, Simenon), cowboyverhalen, spookverhalen. Een tijdlang heb ik me helemaal gericht op SF&Fantasy, en daar heb ik nog steeds een zwak voor. Niet het SF-genre dat uitgebreid op de techniek ingaat, maar dat vreemde werelden gebruikt als sociale achtergrond voor prachtige verhalen, die anders ondenkbaar waren.
Meestal waren dat pockets, en die MOEST ik uitlezen voordat ik kon slapen. Compleet kapot kwam ik dan de volgende morgen (nou ja, ik kwam nogal eens te laat) op mijn werk.
Omdat ik niet in de gelegenheid werd gesteld om een hogere opleiding te volgen, ben ik nog weer later zelf wat literair spul gaan lezen. Met wisselend succes, maar ik had het voordeel dat ik er geen lastige opgaven over hoefde te maken.
Nu lees ik het meest van het beeldscherm, en dan vooral wat ik zelf schrijf. Maar ik heb wel altijd een boek klaarliggen. Het vaste ritueel als ik wakker word is, dat ik mijn ochtendjas aantrek, mijn leesbril en mijn boek pak, en naar de WC ga, poepen om het maar even in gewone mensentaal te zeggen.
Daar heb ik tijd voor nodig. En rust, geestelijke rust. Of afleiding, wat is het?
Ik lees boeken van de plaatselijke Bieb, uit de collectie van mijn vrouw (de feministische zijn soms heel interessant), eigen boeken die ik al heel lang niet meer gelezen heb, en nieuwe boeken.
Ik heb pas een nieuw boek gekregen, als dank voor een optreden met gedichten: “De tuin der lusten” van John Vermeulen. Een roman over het leven en werk van Jeroen Bosch. Tot nu toe (blz. 239) vind ik het een prachtig boek. Onvermoede invalshoeken: heeft de schrijver dat echt weten te achterhalen? Tijdsbeeld: hoe kan de roomse geestelijkheid zo’n moordende greep hebben op de denkwereld van mensen? Vermakelijk: dat de mensen toen nog zulke dingen geloofden!
Toch ben ik ook nu nog gealarmeerd over wat mensen geloven…
Wat lees jij en waar en wanneer?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Hoe en wat lees jij?

  1. Alternater zegt:

    “Dwarsbongel” op mijn pc, op dit moment.

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Alternater: sommige mensen spreken dan van kruisbestuiving, maar dat snap ik niet, want mijn kruis stuift niet, ik draag het geduldig.

Geef een reactie

