Gebruikers(on)vriendelijke websites

Ik heb wel eens gezocht naar vacatures op de CWI-website. Ik vind het een vreemde site, en dat voor een site waarvan veel mensen (die niet persé surfhelden zijn) noodgedwongen gebruik moeten maken.

Eerder werd er gevraagd naar de maximale reisafstand naar je werk. Dat is er uit gehaald, waarschijnlijk omdat het niet werkte: als ik mijn postcode opgaf in Drenthe, reisafstand 10 kilometer, kreeg ik vakatures gepresenteerd in de Randstad…
Nu is het verplicht om de regio in te vullen, maar wat moet je b.v. met een vacature in Benneveld als je in Bronneger woont, en niet over een auto beschikt? Je bent dan enkele reis anderhalf uur onderweg, waarvan een half uur met het openbaar vervoer en een uur lopen. Dat kan ’s winters een barre expeditie worden!

Als je naar een vacature in een bepaald beroep zoekt, krijg je soms vreemde zijsprongen voorgeschoteld, vind ik. Toen ik een keer zocht op boekverkoper, en bezorger, kwamen er in beide gevallen vacatures als productiemedewerker en slager tevoorschijn…!

Met benamingen voor functies/beroepen wordt ook raar omgesprongen, waardoor passende functies niet gezocht kunnen worden of soms onvindbaar blijven. Zo wordt het beroep boekverkoper niet gevonden door de CWI-site, terwijl de sites van Koninklijke Vereniging van het Boekenvak , Nederlandse Boekverkopersbond , VOB – opleidingsinstituut voor boekhandel en uitgeverij en Werken in de boekhandel toch echt die benaming gebruiken voor geschoold personeel.

Denken ze: die zoekt een baan, heeft dus alle tijd om uit te zoeken hoe je toch zinnige informatie uit de site kunt peuteren? Heb je ook zulke ervaringen?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Gebruikers(on)vriendelijke websites

  1. Alternater zegt:

    Mijn ervaring was veel ‘enger’….
    Ik klikte ooit ergens op een knopje meer info over een vacature, ik kreeg amper meer info, ik klikte op verder….
    Oh, mijn telefoon gaat, “hallo?”
    Ja, met een tussenpersoonsbureau, wij kregen zojuist uw informatie op ons scherm omdat u erop klikte, wilt u voor een gesprek komen?
    Ik wist niet hoe snel ik mijn pc weer uitgelogd kreeg, ik ben nooit meer op die site gaan zoeken.
    Dat gesprek liep overigens op niets uit….

    Overigens had ik bij inschrijving heel duidelijk aangegeven dat ik GEEN privacy gegevens op het CWI net wilde, dit werkte dus ook voor geen meter….

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Alternater: Zat dat knopje echt op een CWI-site…?!?!?!
    Ik heb ooit wel gelezen dat vertrouwelijke informatie gemakkelijk te bekijken was, maar dat lek zou op het moment dat het in de krant stond al gedicht zijn…
    Overigens is mijn log gebaseerd op de functie “snelzoeken”, waarbij je geen privacygevoelige informatie hoeft prijsgeven.

  3. Alternater zegt:

    Ik weet niet meer precies hoe het knopje heette, het is al een aantal jaren geleden gebeurd. Als het aan mij ligt hoef ik nooit meer met hun kennis te maken.

Geef een reactie

