Plagiaat?

Er is teveel nieuws. Je wordt er gek van, als je je daardoor laat meeslepen.
Maar er is wel heel veel nieuws dat mijn interesse wekt.
Zo zag ik dat er een rechtszaak gaande is van auteur Lewis Perdue, die vindt dat in het boek De Da Vinci Code van Dan Brown verdacht veel overeenkomsten zitten met zijn eigen boeken Daughter of God en The Da Vinci Legacy, en dat Brown daarmee plagiaat gepleegd heeft. De rechter heeft de claim echter afgwezen, maar Perdue gaat in beroep. Als ik, als leek met een klein beetje ervaring met auteursrechten, zo even snuffel op deze en deze en deze websites / weblogs, heeft hij gelijk om de handdoek nog niet in de ring te gooien.
Er wordt op die sites ook ergens gezegd dat Wikipedia Dan Brown teveel eer geeft, en juist vandaag las ik dat Wikipedia beperkingen gaat opleggen bij het bewerken van items. Er wordt niet altijd voldaan aan de eisen van objectiviteit en er zijn ‘vandalen’ die ‘grappen’ plaatsen. Zie: Wikipedia, onstuitbaar en omstreden. Bij mij rijst ook de (theoretische) vraag in hoeverre er plagiaat in het spel is bij het vullen van de Wikipedia. Waar halen de ‘vullers’ hun kennis?
Ook is vandaag de eerste Atoombom in het nieuws. Die werd vandaag 60 jaar geleden gegooid op de Japanse stad Hiroshima, een burgerdoel. En dat terwijl Japan al voor 6 augustus aan de Russische troepen had laten weten dat het wou capituleren.
Toch werd op 9 augustus ook nog een atoombom tot ontploffing gebracht boven Nagasaki.
Laten we hopen dat dat nooit geplagieerd wordt: er lijden en sterven nu nog steeds mensen door de gevolgen van deze bommen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Plagiaat?

  1. Karin zegt:

    Hoe dan ook… De DaVinci Code blijft een goed boek!!! Plagiaat of niet..

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Karin: Het kan een goed geschreven boek zijn, maar er worden nogal wat kanttekeningen gezet bij de manier waarop Dan Brown met “de waarheid” omgaat. Op Discovery Channel komt zondag 7 augustus om 22.00 uur een verslag over de zoektocht van Tony Robinson (die al veel meer archeologische documentaires heeft gemaakt) naar de “feiten” zoals Dan Brown die claimt. De aankondiging staat hier. Ik vind Tony altijd heel boeiend vertellen. Hij heeft ook de rol van Baldrick gespeeld in de serie Blackadder.

  3. bri zegt:

    Hmmmm ik heb het nog niet gelezen maar nu mijn zus het uit heeft was ik het wel van plan 😉
    We zien wel….

    Liefs Bri en een happy Monday

Geef een reactie

