Egmond

Egmond heeft voor mij een ongrijpbare verbinding met (de naweeën van?) de Tweede Wereldoorlog.Gisteren ben ik er naartoe gereden, terwijl ik wist dat ik niet zou vinden wat ik zoek. Daarvoor is het te vaag en heb ik te weinig informatie.
Eerst Egmond aan Zee, dan Egmond aan den Hoef en tenslotte Egmond-Binnen.
In het Groninger plaatsje Oostwold (Westerkwartier) ben ik geboren en ik woonde er als kind met mijn moeder gedurende de laatste oorlogsjaren en kort daarna.
Er werden bij ons Duitse soldaten “ingekwartierd”, en later kwamen er tijdelijk mensen bij ons in huis uit Egmond.
Welke Egmond? Ik weet het niet. Ik heb er nog heel vage beelden van bij me: een moeder en een kind in mijn kinderstoel. Was het kind ouder of jonger dan ik? Het beeld zegt jonger, mijn verstand zegt ouder. Waren ze met z’n tweeën? Ik weet het niet, en ik kan het ook niet meer navragen: mijn moeder is overleden. Ik weet alleen dat mijn moeder, die enkele keer dat ik er over begon, niet enthousiast was om er over te praten. Waren de herinneringen aan die tijd, kort na het overlijden van mijn vader, te pijnlijk voor haar?
Was het de hongerwinter? Waren die mensen geëvacueerd in verband met kustbewaking? Waren het de vrouw en zoon van een collaborateur? Waren ze van het “verkeerde” geloof?Waarom wil ik dat eigenlijk weten? Pure nieuwsgierigheid, of invulling van de zin der dingen?
N.B.: Er staat een link naar dit log op de nieuwe site van Egmond aan Zee.

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

2 reacties op Egmond

  1. Fleur Guern zegt:

    Okee bedankt, ik ben benieuwd of we er nog reacties op krijgen…

  2. Erik Reemst zegt:

    uw verhaal is teogevoegd aan onze nieuwslog

Geef een reactie

