Omroepberichten van de NS

Ik reis graag met de trein. Je reist lekker relaxt en het heeft geen zin op het andere verkeer te letten. Je kunt lekker “apies kijken”, want er scharrelt van alles langs.
Hoevaak er ook gezeurd wordt over treinen die niet op tijd rijden enzovoort, ook dat is relatief, als dat vergelijkt met sommige andere landen.
Waar ik me wel aan erger, dat is de manier waarop informatie wordt verstrekt via de omroepsystemen op stations en in de treinen.
Als er, op een reis van pakweg Zuid-Holland naar Drenthe één op de tien berichten goed verstaanbaar is, is het veel. Vrijwel geen enkele omroeper (m/v) lijkt voor die taak goed getraind te zijn. Ik weet uit eigen ervaring hoezeer je je er in vergissen kunt hoe jouw stem en jouw tekst overkomen.
In de eerste plaats moet je héél langzaam praten en goed articuleren, en tot en met de laatste letter van elk woord, het volume vasthouden. Ook bij het laatste woord van de zin en het laatste woord van de laatste zin: wel eens opgemerkt dat je de neiging hebt om alvast te “dimmen” als het einde van een zin nadert?
Maar als je aan het begin van de zin al zacht praat, is het eind helemaal zoek.
In een trein heeft degene die omroept waarschijnlijk geen “terugkoppeling” hoe zijn stem klinkt uit de luidsprekers: hij/zij zit waarschijnlijk in een afgesloten ruimte. Dat is funest.
De akoestiek van een trein en een station zijn heel verschillend. Ook van verschillende stations is de akoestiek heel verschillend. In de trein is de akoestiek gedempt en er is meestal veel geroezemoes en geritsel en geschuifel: moeilijk om daar helder bovenuit te komen. Sommige stations hebben een galmende akoestiek onder de overkapping. Andere stations hebben geen overkapping en daar is het de akoestiek van de open lucht, vaak met veel gemotoriseerd wegverkeer vlakbij.
Op grote stations heb je de overkappingen en vaak vrouwenstemmen. Als die dames dan ook nog langzaam en duidelijk praten, heb je eindelijk een verstaanbaar bericht, dat het omgevingsgeluid overleeft. Vrouwenstemmen zijn meestal beter verstaanbaar.
In de treinen heb ik nog bijna nooit een goed verstaanbaar bericht gehoord (meestal wordt er te zacht gepraat en niet goed in de microfoon, of soms juist er te dicht op en te hard).
De laatste keer was dat een paar jaar geleden in de laatste trein van Zwolle naar Emmen. Daar zat vrijwel geen passagier in. De omroepende NS-er had kennelijk een melige bui. Hij produceerde teksten als: “We naderen thans Centraal Station Mariënberg, passagiers voor de Thalys naar Almelo dienen hier uit te stappen en af te wachten of er morgenvroeg eentje gaat. Deze trein gaat verder als Intercity naar Emmen, en zal nog stoppen bij de metropolen Hardenberg, Gramsbergen, Coevorden, Dalen, Nieuw-Amsterdam, Emmen-Bargeres en Emmen-Centraal. Dat is tevens het eindpunt van deze trein”.
Maar het was tenminste zeer duidelijk verstaanbaar!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Omroepberichten van de NS

  1. Alternater zegt:

    Er zijn er meer met humor, gelukkig maar, dat brengt soms wat leven in de mensen, je ziet dan bij bijna iedereen een glimlach op het gezicht ontstaan.
    Maar, niet iedereen is gediend van die humor, er blijven altijd sijqurds bij.
    Overigens is het niet altijd de verstaanbaarheid, de laatste weken is de berichtgeving ook wel eens verkeerd, of…. te laat: ‘De intercity richting Dordrecht vertrekt van spoor 3’.
    Ik zie dan inderdaad de achterlichten nog net uit het station schuiven…..

  2. tweede zegt:

    de metropolen… das humor:)

  3. tweede zegt:

    gister zei vriendje over almere, wereldgat, terminaal saai

  4. linda zegt:

    Ach een beetje humor is wel leuk, zolang het nog te begrijpen is waar de trein uiteindelijk heen gaat. Ik heb wel eens meegemaakt dat het geluid wat te hard stond afgesteld. Ik schrok me gewoon dood.

  5. Anne zegt:

    En dat we tegenwoordig met allerlei moderne communicatiemiddelen tot een veel betere informatievoorziening in staat zouden kunnen zijn.

    Zo heb ik eens bedacht dat als ze grafisch op schermen zouden afbeelden waar de treinen (of bussen) zich bevinden dit een hele hoop van het gezeur zou voorkomen.
    Het openbaar vervoer heb ik jarenlang, door het ontbreken van een rijbewijs, moet gebruiken. Tegenwoordig een auto, en ik erger me veel minder aan files, wanneer dit aangekondigd staat op matrix borden.
    Werkzaam in de detailhandel weet ik uit ervaring dat klanten een vertraging in hun bestelling amper vervelend vinden als ze maar tijdig geïnformeerd worden. Omroepinstallaties zijn uit de tijd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s