Commerciële deskundigheid

Ik kom regelmatig in het CWI, het voormalige Arbeidsbureau. Ik lees consequent de advertenties met vakatures door in de krant. Ik zoek op internet de sites af die banen aanbieden.
Er is iets dat mij stoort. Vreselijk stoort.
Er wordt heel veel commerciëel personeel gevraagd, en ik wil best eens proberen wat ik op dat gebied kan. Maar dan wel met producten waar ik iets zinnigs over kan zeggen.
Bij geen enkele commerciële vacature wordt vermeld om welke producten of diensten het gaat.
Het doet kennelijk niet terzake of je hoogwaardige technische producten verkoopt of stront. Als je “het klantenbestand” maar weet te overreden het product van je baas kopen, ben je geslaagd.
Als ik een product koop waarmee ik geruime tijd zal moeten doen, vanuit mijn financiëel perspectief gezien, zou ik graag deskundig voorgelicht willen worden, zoals bijna elke advertentie belooft.
Maar de deskundigheid van het personeel is voor de bedrijven kennelijk beperkt tot de deskundigheid om mij iets te verkopen waar hij op korte termijn zoveel mogelijk aan verdient.
Niet om mij te verkopen wat ik wil hebben, en mij daarmee tot vaste klant te maken en op langere termijn meer aan mij te verdienen en daarmee een stabiel bedrijf op te bouwen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Commerciële deskundigheid

  1. Alternater zegt:

    Dat is ook de reden dat ik tegen erg veel, dan wel niet alle commerciele initiatieven ben. Maar ja, dan ben je een vreemde eend in de bijt. Alles draait om geld, helaas.

  2. Pasula zegt:

    Het gaat puur om de techniek van het verkopen. Bedrijven redeneren dat je -als je goed commercieel onderlegd bent- je alles kunt verkopen. Maar bij vacatures staat toch een contactpersoon voor inlichtingen?

  3. Dwarsbongel zegt:

    @Pasula: Tuurlijk staat dat er vaak bij, maar ik wil graag serieus genomen worden, en vooraf kunnen bepalen of het voor mij de moeite waard is om te reageren.
    Ik kan geen producten verkopen waar ik niets mee heb, want dan kan ik niet overtuigend zijn.
    Als je dat wel kunt, ben je dan wel eerlijk tegenover je klant?

  4. Erwin Troost zegt:

    Commercie in Nederland is de laatste tijd veramerikaanst en ik weet niet of daar daadwerkelijk behoefte aan is. Word er nog wel naar de mens zelf geluisterd?

  5. Pasula zegt:

    Ja ik denk dat je alles kunt verkopen mits je een goeie verkoper bent.

Geef een reactie

