Zap-dominee

Zappend op de bank op zondagmorgen, kwam ik langs TV-dominee Robert Schuller op RTL-5. Het bleek om een uitzending te gaan vanuit de “Crystal Cathedral” in Los Angeles. Zo’n man in een grijze jurk met een houding die bij voorbaat elke tegenspraak in de kiem smoort. Hij staat op zijn podium voor zijn publiek, naast hem een man in keurig costuum die op het moment dat ik binnenval in de uitzending, onder de goedkeurende blik van Ds. R., de volgende tekst spreekt:
“Het beangstigt mij dat niet alleen Darwinisten, maar zelfs mijn eigen geloofsgenoten het scheppingsverhaal uit de Bijbel in twijfel trekken, want daar begint de Bijbel zelfs mee. Ik ben heel bezorgd omdat zij het scheppingsverhaal willen loskoppelen van de rest van de Bijbel”. Ds. R. geeft nadrukkelijk blijken van zijn instemming en het publiek applaudiseert.
Ik heb weer genoeg stof om bijna van mijn stoel te vallen. Wie ooit de Islam een achterlijke cultuur noemde, mag wat mij betreft hier eens zijn licht over laten schijnen.
Alsof de menselijke kennis in meerdere millennia zich geen sikkepit heeft ontwikkeld, wordt een scheppingsverhaal uit de tijd dat leven en dood afhingen van rituele dansen, en hygiëne nog een onbekend verschijnsel was, tot de voor het nu bepalende denknorm verheven.
Voor een dergelijke ontkenning van kennis moet je al net zo idioot zijn als voor de ontkenning van de rassenmoordprogramma’s van Hitler.
Oftewel: Hoe dogmatisch denken het meest geniale van Gods schepping kan ontkennen: het creatieve denken en het ontwikkelen van kennis.
Maar wel gebruik maken van de modernste techniek, die zich vooral in het laatste millennium als een razende heeft ontwikkeld als gevolg van de wetenschap, die ons ook kennis heeft gebracht over het ontstaan van het heelal en wat dies meer zij.
Waar je bewondering voor kunt hebben is de commerciële aanpak van dit religieuze familie-imperium; ze hebben in 50 jaar zo’n sterk financieel bolwerk opgebouwd dat ze zelfs Nederlandse commerciële zendtijd kunnen kopen om hun imperium uit te breiden. De macht van prehistorische medicijnmannen stoelde op dezelfde psychologische principes; hij hoorde niet voor niets tot de (vaak meest gevreesde) notabelen van de stam.

Ik schiet in de lach als ik Teletekst inschakel om te zoeken naar informatie over die uitzending: de eerste pagina staat vol met advertenties over hete vrouwen, webcam’s, sex-date’s enzovoort, en heb een scherpe associatie met alle sexschandalen rondom geestelijken.
Is dit God’s vingerwijzing naar het aloude gezegde: soort zoekt soort?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Zap-dominee

  1. Pasula zegt:

    Scherp logje maar wel de waarheid. Tegenstellingen die op die manier met elkaar in aanraking komen levert op z’n minst een frons of een lach op.

Geef een reactie

