Nazomeren

Wat doe je op zo’n warme wolkenloze septemberzaterdagmiddag?
Een eindje fietsen is één van de mogelijkheden. Daar kozen we deze keer dan ook voor.
Het eindje werd niet zo’n heel eind, omdat we in het tweede dorp op onze route op een soort boerenkermis-met-markt stuitten.

Die versperde ons de doorgang, en omdat het wel een gemoedelijk sfeertje leek, besloten we maar eens rond te wandelen. Mensen dromden samen rond zo’n vrachtwagenpodium, waar de uitslag van zoiets als een plaatselijke verloting werd bekendgemaakt. De derde prijs was een mand vol boodschappen, aangeboden door de plaatselijke kruidenier. De verdere ontwikkelingen hebben we maar gelaten voor wat ze waren, omdat mijn partner fel tegenstandster is van alles wat dieren wordt aangedaan: in een dergelijke omgeving zou een prijs zoals een half varken geen opzien baren, behalve bij de zichzelf uit het westen des lands geïmporteerd hebbende stedelingen.

Na een onderonsje bij een kraam van afdeling Emmen van Amnesty International, babbelden we even met iemand die mooie stenen en sieraden te koop had. Ik sleepte mijn partner daar weg, omdat ik aan het naambord zag dat het de gehate ex is van een lieve vriendin: als we kopen, dan elders. We kwamen langs een dameskoor dat Tiroler liederen zong, maar dan twee versnellingen te langzaam. Daar vlakbij stond een kraam waar iemand zelfgesneden waldhoorns verkocht. Onze ogen gingen langs allerlei huisvlijt, overbodig geworden prullerij, professionele handel, overtollige winkelvoorraden en snack- en drankkramen.

Tot we langs een wat groter podium kwamen, waar een groot aantal mannen en vrouwen in rijen stond te huppelen op de commando’s van een vrouw met een microfoon. De uitdossing was nogal uniform: er zwabberden tinnen kroezen aan de koppelriemen, ze hadden allemaal grote zwarte kojbojhoeden op, en ze hadden een goudkleurige opdruk op hun zwarte hemden. De tekst, die in een ovaal om een afbeelding op hun rug stond, bevat de woorden: COUNTRY LINE DANCE.

Ik heb een vriendin gehad, die mij op dansles altijd voorhield dat ik uit de maat was (ik als man moest toch leiden?), terwijl ik het gevoel had dat ze zich niet liet leiden. Zij zat ook op “kauntrie lain dens”, zoals ze zei, en als ik haar dan in die groep bezig zag, bevestigde dat mijn vermoeden van de “echte” dansles. De vrouw die hier de commando’s uitdeelde leek uiterlijk op die vriendin, maar zat goed in het ritme en had een veel zelfverzekerder uitstraling.
Ik heb meerdere keren “echte” Line Dance gezien en het eerste verschil dat me opvalt bij veel van de Nederlandse Line Dance groepen is, dat ze zo geüniformeerd zijn. Geen geruite hemden van allerlei dessins, maar vaak zwart. En het heeft vaak zo’n schoolklasjes uitstraling.

Ik ben liefhebber van zowel een aardig stukje country-rock als country-classics van verschillende stromingen. Dat was een reden om even te blijven staan kijken.
De overeenkomst tussen de leidster en die v/h vriendin werd weer drastisch versterkt nadat ze had aangekondigd, dat de oefeningen nu op muziek zouden worden gedaan: de verschrikkelijkste Duitse schlagermuziek schalde uit de luidsprekers!

We waren van schrik vervolgens bijna het, achteraf bezien, voor ons belangwekkendste van die markt voorbijgelopen. Er stond een man met houten kinderspeelgoed, dat hij zelf had gemaakt. We liepen al een tijdje te piekeren wat we onze kleinzoon binnenkort moeten geven als hij twee wordt.
Er stond een zeer opvoedkundig verantwoord stuk speelgoed bij, en dat hebben we geheel impulsief gekocht en achterop de fiets naar huis getransporteerd.
Een prachtige, degelijke, massief houten kruiwagen met stalen as. Daar krijg je sterke ellebogen van, als je er vroeg genoeg mee begint.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Nazomeren

  1. Pasula zegt:

    Country Line Dance oh nee!!! Dat is het 1e wat in me opkomt. Ach ieder z’n hobby.

    Compliment voor je stukjes!! Ik ga even bijlezen hier, heb nog wat in te halen. 😉

Geef een reactie

