Streektaal

Eerder (en sommige mensen nu nog) dacht men dat streektaal moest worden uitgebannen, omdat het “iets achterlijks” zou zijn, waarmee je niet ver kwam in het leven. Je moest ABN leren, dan kwam je pas goed terecht. Inmiddels is uitgebreid aangetoond dat een dergelijke redenering niet klopt, en zelfs dom is.
Want uiteraard leer je op school Nederlands. En het leren van Nederlands naast je eigen streektaal (of andere meertaligheid) blijkt stimulerend te werken op je taalgevoel.
Er speelt nog iets anders, dat door een vriend van me, die perfect het Nederlands beheerst, maar met Maleis is opgegroeid, bondig onder woorden werd gebracht: “Ik noem Maleis niet mijn moedertaal, maar mijn gevoelstaal.”
Sommige mensen leggen de afkorting ABN uit als “Algemeen Beschaafd Nederlands”. En dan denken ze dat daarmee het een of andere Randstedelijk dialect wordt bedoeld. Ik vind dat de term moet staan voor “Algemeen Begrijpelijk Nederlands” (wat meteen het “Haagse jargon” uitsluit).
Ik ben er trots op een Noorderling te zijn, en dat zul je horen ook, ofschoon ik met Nederlandse ondertiteling kan praten voor mensen die alleen Utregs of andere Randstedelijke dialecten verstaan
Het Dagblad van het Noorden heeft een “zoektocht” gehouden naar het “mooiste woord” in het Gronings en in het Drents.
Klik hier voor de lijsten.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

