Brand Schiphol

1.a) Ik heb gelezen dat de brandveiligheid van het cellencomplex volgens een rapport volledig in orde was.
1.b) Ik heb gelezen dat het genoemde rapport er al was toen deze cellen nog niet eens klaar waren.

2.a) Ik heb gelezen dat de bewakers op tijd hebben gereageerd, maar dat het met de hand openen van de cellen te veel tijd in beslag nam.
2.c) Ik heb gelezen dat de bewakers uit een ver van deze cellen verwijderd deel van het complex moesten komen, omdat er rond die tijd weinig personeel aanwezig is.

3.a) Ik heb gelezen dat de centrale ontgrendeling van de celdeuren defect was, zodat de bewakers alle cellen met de hand moesten openen.
3.b) Ik heb gelezen (op NOS Teletekst) dat de centrale ontgrendeling niet werkte, omdat er ergens een stekker uitgetrokken was in verband met te veel valse alarm-meldingen.

4.a) Ik heb gelezen dat de ministers Donner en Verdonk op het moment dat ze op de plaats van de ramp waren, een commentaar afgaven dat er correct en adequaat gehandeld was door het personeel.
4.b) Ik heb gelezen dat minister Donner in de Tweede Kamer heeft verklaard dat hij ernstig ontdaan was door het gebeuren, en dat zijn verklaring over juist handelen van het personeel geen eindconclusie was, maar een eerste indruk op basis van gesprekken met het personeel.
4.c) Ik heb gelezen dat de bewakers de alarmmelding eerst niet serieus namen, omdat ze dachten aan een vals alarm of een geintje. Dit terwijl de gedetineerden wanhopig waren omdat de rook hen al zwaar op de keel sloeg. Geen wonder dat je de ernst van de situatie verkeerd beoordeelt als je zo ver weg zit en zelf de rook niet waarneemt.

Ik heb zelf alarm- en beveiligingssystemen helpen ontwerpen en bouwen. Ik heb altijd geleerd dat je zo’n installatie zodanig moet ontwerpen dat:
A) Vals alarm vrijwel onmogelijk is, maar echt alarm altijd gemeld moet worden. Als er vaak vals alarm wordt afgegeven, is het een slechte installatie, en dat heeft tot gevolg niet reageren op de signalering of zelfs tot het handmatig uitschakelen van het systeem.
C) Deuren automatisch moeten open gaan in geval van calamiteiten. Dus bij een elektrische vergrendeling niet aktief ONTgrendelen, want dat werkt niet als de elektriciteit uitvalt, b.v. door brand, maar aktief VERgrendelen zolang alles goed werkt (zelfs een noodstroomvoorziening kan uitvallen!). Je gelooft toch ook niet dat er een lampje aan gaat als de batterij leeg is?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Brand Schiphol

  1. maria zegt:

    wat een ramp is dit
    en wat zonde dat er zo met mensen omgesprongen word

  2. Marmot zegt:

    Triest dieptepunt, maar het zal vast nog wel een staartje hebben. Ik moet een beetje denken aan het artikel van Irene over LLINK2 waar ze het heeft over leren van het verleden en het niet willen zien wat er gebeurt. (het komt niet geheel overheen maar ik zie toch een link)

    Er zijn vast ook veel mensen die niet willen weten wat hier allemaal fout is gegaan en naar wie dit terug te herleiden is.

    Eerlijk gezegt merk ik dat ik het zelf ook graag wil negeren omdat het zo triest is.

Geef een reactie

