Biljartballen

Hoe ik denk over het biljartballenverhaal? (zie de reacties op Adequaat).
Ik had de Netwerk-uitzendig gemist, maar je kunt hem hier bekijken.

Ik denk dat het voor mensen in zo’n crisissituatie moeilijk is zich rationeel te gedragen. Dat geldt zowel voor de gevangenen als voor het het personeel:

Ik heb gelezen dat er onvoldoende is geoefend op calamiteiten zoals brand. Dat is geen fout van het personeel, dat is een fout van de leiding.
Ik las ook dat 350 gevangenen moesten worden bewaakt door 3 personeelsleden, waarvan 2 uitzendkrachten. Dat is, zeker in een dergelijke situatie, absurd. Dat is geen fout van het personeel, dat is het gevolg van bezuinigingen.

Ik denk niet dat de mensen die nu dood zijn, met biljartballen en keu’s gegooid hebben: die zaten nog in hun cel.
Ook medegevangenen niet op het moment dat ze terug wilden om die 11 cellen open te krijgen: misschien is dat een absurde poging, maar emotioneel heel verklaarbaar.
Misschien mag je het ook verklaarbaar noemen als ze, als reactie op het tegenhouden, zich afgereageerd hebben. Ik zeg ook niet dat er alleen lieverdjes zaten.

Het siert pastor Zandstra dat hij het opneemt voor, zo mag je ze beschouwen bij het “verzorgen” van de gevangenen, zijn collega’s. Die zullen inderdaad ook heel erg aangeslagen zijn door de verschrikkelijke gevolgen van de onmogelijke taak waarvoor ze gesteld waren.

Zoals ik al schreef: Het personeel voert “zeer adequaat” het beleid uit waar dit kabinet voor verantwoordelijk is. Daar ben ik net zo halsstarrig in als Verdonk.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Biljartballen

  1. marianne zegt:

    Ik vind dat dat hele Verdonk mens moet op hoepelen.
    Misschien simpel gezecht. Maar iets anders kan ik gewoon niet bedenken. Asiel zoekers vast zetten als criminelen dat mag niet. En als er echte criminelen tussen zitten dan nog. Maar 3 bewakers voor zo grote groep. Dat kan toch allemaal niet.
    Ik vind dat Verdonk aanzet tot haat. Haat tegen moslims, asiel zoekers en vooral haat tegen zich zelf.
    Ik vraag me af waar haar geweten zit.

  2. Opa-Buiswater zegt:

    Pastor Zandstra had de verhalen over biljartballen en keus even voor zich moeten houden. Naar ik begrepen heb, heeft hij die informatie ook maar uit “derde”hand en wordt dit verhaal door de mensen die in de cellen zaten afgedaan als flauwekul en absoluut niet waar!

Geef een reactie

