Het haar van Theo

Het standbeeld voor Theo van Gogh wordt geen cactus, koppen enkele nieuwsmedia.
Ik zag eerst het bericht op TV, maar TV is een vluchtig medium.

Ik zag een plaatje van het gekozen beeld, en nog voordat ik het echt goed gezien had, wist ik dat ik hetzelfde idee al eerder als beeld had gezien. Uiteraard niet exact hetzelfde, want dan is het plagiaat, en om 75.000 Euro te vragen voor plagiaat gaat wel heel ver!
Ik vond een afbeelding en de prijs van het beeld in een artikel in de Telegraaf.

Waar had ik dat beeld dan eerder gezien? Het staat al zo lang ik me kan heugen in het Noorderplantsoen in Groningen! Ik ben er misschien wel honderden keren langsgekomen, eerst toen ik in die stad werkte, later voor familiebezoek.

O ironie, in de volksmond wordt dit beeld vaak “spuit elf” genoemd, maar het heet officiëel Blauwe Fontein. Of kende de maker dit Noordelijke beeld en heeft hij het met opzet als uitgangspunt gekozen, en is het opzettelijke ironie?

Overigens heb ik bij de Blauwe Fontein altijd een associatie gehad met het logo van Wella, de fabrikant van middelen voor haarverzorging. De waterstralen maken dan het logo compleet.
Overigens had ik niet het idee dat Theo zorgvuldig met zijn haar omging, net zo min als met zijn uitspraken.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Het haar van Theo

  1. Opa-Buiswater zegt:

    Over plagiaat gesproken……. 😉
    En inderdaad: dat logo van Wella lijkt er sprekend op.
    nu maar even afwachten tot des lands grootse ochtendblad hier lucht van krijgt…..

  2. Tjan zegt:

    Dank voor je reactie op mijn blogje over De Schreeuw. Dit verhaaltje mag er ook zijn 🙂

Geef een reactie

