Mama's graf

Eergisteren werden er films uit het Drents AudioVisueel Archief vertoond op TV-Drenthe.
Beelden van ijspret en winteroverlast uit vroeger tijden, zoals samen schaatsen op “bootjes”, enorme sneeuwduinen door opgewaaide sneeuw, en schaatswedstrijden.
Opeens zag ik beelden van een moeder en zoon in de vijftiger jaren, die mij terugbrachten bij eigen herinneringen. Hoe mijn moeder mij schaatsen heeft geleerd en mij meenam op tochtjes die ik toen aan kon. Momenten die geluk betekenen en waar ik intens naar terugverlang.

Eergisteren zou mijn moeder 95 geworden zijn, als ze niet 24 jaar geleden, op haar verjaardag, was overleden. Op de dag van haar verjaardag ga ik elk jaar naar haar graf.
Eén keer heb ik met die regel moeten breken. Dat was in 1998, toen een toenmalige vriend trouwde. Hij woonde toen in Nashville, zodat ik besloot daar niet voor één dag naartoe te gaan, maar een week. Ik was voor het eerst privé in een echt buitenland. Het was ook de uiterste limiet van mijn financiën, ondanks de gulle bijdrage van die vriend. Later vernam ik dat hij een weddenschap had afgesloten, dat ik die reis niet zou durven ondernemen.
Ik heb inderdaad erg getwijfeld, maar dat had vooral te maken met de onzekere financiële situatie door mijn scheiding kort daarvoor, en de zeer aanstaande geboorte van mijn eerste kleinkind.

Ook een heel bijzonder bezoek aan het graf van mijn moeder was in 2001. Ik had een vrouw leren kennen in het circuit van schrijvers en dichters, die me eindelijk het gevoel gaf dat ik mijn gevoelens met iemand kon delen.
Dat jaar ging ik voor het eerst niet alleen naar het graf.
Het was een zeer turbulente periode in het leven van deze vriendin. Haar moeizame relatie had ze al in 1998 willen beëindigen, maar haar daadkracht was toen ondermijnd door het overlijden van haar moeder. Haar toenmalige partner had al een ruïneus spoor van misère achtergelaten bij meerdere vrouwen en kinderen, waarbij hij regelmatig overging tot huiselijk geweld.
Toen hij, een paar dagen na ons gezamenlijk bezoek aan het graf van mijn moeder, zichzelf weer eens te buiten ging, is mijn vriendin tijdelijk bij mij komen wonen.

Nu woon ik samen met mijn toenmalige vriendin, nu mijn wettige echtgenote, maar meer nog mijn soulmate, in haar, nu ons, huis. We hebben geen cent te makken, maar we zijn gelukkig met elkaar en bezoeken elk jaar samen het graf van mijn moeder, die mij alleen heeft moeten opvoeden omdat mijn vader (waarvan ze zielsveel hield) heel jong overleed.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op Mama's graf

  1. Ut Menneke zegt:

    hoi hoi heel erg bedankt voor je reactie!!!Ik zal je raad eens gaan uitproberen!!Alvast heel erg bedankt voor de les!!
    Knuf menneke

  2. Ut Menneke zegt:

    hoi hoi heel erg bedankt voor je reactie!!!Ik zal je raad eens gaan uitproberen!!Alvast heel erg bedankt voor de les!!
    Knuf menneke

  3. @gekke-kiwi: waarom ga je niet in op het onderwerp van de column en ga je wel ongevraagd reclame maken voor je eigen weblog? Dat is net zoiets als binnendringen in een vreemd huis waar je de mensen niet kent, en zij jou niet om dan vervolgens de bewoners te vragen bij jou op visite te komen, gek toch?

  4. Dwarsbongel zegt:

    @gekke-kiwi: Met dit respectloze reclamemaken nodig je me uit tot een IP-ban. Dat zal ik nu nog niet doen, maar je staat genoteerd.
    @Menneke: Off-topic weliswaar, maar graag gedaan; ik hoop dat je er iets mee kunt!

  5. Henny zegt:

    wat een ontroerend verhaal over je moeder’s graf en Marijke en prachtig die uiteenzetting van folders en kranten rondbrengen, wat een werk voor zo weinig geld!!!
    groet
    Henny

  6. Dwarsbongel zegt:

    @Henny: dank voor je complimenten en je medeleven…!

Geef een reactie

