Liefdewerk – Oud papier

Ik heb een nieuwe “hobby”: het rondbrengen van weekbladen en reclamefolders. Ik dacht: het brengt je op de straat, in beweging en waar de sportschool geld kost, levert dit geld op.
Heb je enig idee wat het inhoudt? Ik heb er iets over bijgeleerd, terwijl ik dacht er aardig kijk op te hebben.
Ik had ooit een tijdje kranten rondgebracht, samen met een vriendin, om haar een plezier te doen met de zaterdagkranten. Die zijn, zoals je weet, minstens dubbeldik. Dan zitten er vaak ook nog van glibberige weekendbijlagen bij. Omdat ik een avondmens ben, had ik nooit gedacht dat ik plezier zou kunnen beleven aan het bezorgen van de ochtendkrant, die immers vóór 07:00 uur in de bus moet liggen. Het was leuk, je hebt de hele stad voor jezelf, fietst op plaatsen waar dat nooit mag, en je hoort de vogels wakker worden en ziet de zon opkomen.
Dus ik dacht dat ik er kijk op had, dat bezorgen. En voor folders en weekbladen hoef je niet ’s morgens zo vroeg je bed uit.
Dit is mijn tweede week. Eergisteren werden de folders gebracht, 13 verschillende. Die moeten worden ingevouwen tot een pakketje, dat je de volgende dag snel kunt invouwen in de weekbladen. Je hoeft dan niet per brievenbus grabbelen, zoeken en prutsen met verschillende losse dingen.
13 folders. Eerst pakketjes maken van 6 folders, omdat de tafel niet groter is. Dan pakketjes van de 7 overige folders, die nèt op de tafel passen. Die 2 stapels pakketjes daarna in elkaar vouwen tot pakketjes van 13 folders.
De volgende morgen staan de stapels kranten voor de deur. Je gaat de folderpaketten in de kranten vouwen, op zo’n manier dat het er niet bij het minste of geringste uitflikkert en je de boel weer bij elkaar moet grabbelen.
Als je alle folders in de kranten gevouwen hebt, en de kranten voor de brievenbussen met NEE/JA stickers ook hebt gevouwen, kun je gaan bezorgen. Ik heb het gisteren voor de gein eens gewogen. Een losse krant was 175 gram, een compleet pakketje van krant met folders op de kop af 500 gram, een halve kilo, waarvan dus 325 gram reclame!

Als je die paketten bezorgd hebt, dan heb je al die folders dus 1 keer stuk voor stuk in je handen gehad bij het eerste vouwen, 2 keer per pakketje bij het samenvouwen, 1 keer per pakketje bij het bezorgen. Per stapel heb je ze 1 keer naar binnen getild, 3 keer op de tafel gezet en 3 keer er af vóór en na het vouwen. Tenslotte til ik ze in mijn situatie nog 1 keer per stapel naar de buitendeur, vervolgens per stapel naar de fietstas. Vanaf dat het spul voor de deur staat, totdat het in de brievenbus ligt, heb ik elk exemplaar dus 13 keer verplaatst.
13 folders plus 1 krant, 14 items 13 keer verplaatst. Nu bestaat “mijn” wijk uit 400 adressen met en 60 zonder reclame. Het totale gewicht van al dat papier is dus 400 x 500 gram + 60 x 175 gram = 200 kg + 10,5 kg.

En hoe lang ben je met zoiets bezig? Eergisteren 7,5 uur met vouwen (ik zal wel te zorgvuldig zijn), gisteren 7,5 uur met vouwen en bezorgen (er wordt heftig gerenoveerd in die wijk). En wat levert al die moeite op? Welgeteld 29,25 euro. Plus een pijnlijke rug, door al die lage brievenbussen waar je steeds diep voor moet bukken met je stapel halve kilo’s op je arm.
En dat allemaal terwijl ik zelf een sticker op mijn brievenbus heb: NEE geen ongeadresseerde reclame, JA wel weekbladen: dat levert al genoeg oud papier op…
Ik denk niet dat ik lang plezier van/aan deze hobby heb.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Liefdewerk – Oud papier

  1. Alternater zegt:

    Als je nou eerst de wijk volplakt met NEE-NEE stickers?
    Gewoon de oplage hetzelfde houden, scheelt vouwwerk, lopen en bukken. Als je dan ook nog de stapel kunt inleveren bij een OPA (Oud Papier Aktie) zit je helemaal gebeiteld.

  2. Richtsje zegt:

    Zelf ben ik érg dwars, ik baal hiel enorm dat we lang niet alle folders bezorgd krijgen. We wonen tussen 3 grote kernen in maar het is een soort niemandsland 😉

  3. Dwarsbongel zegt:

    @Alternater: Ik ben zelf opa, dus dan blijf ik nog met die troep zitten. Dat vindt mijn eega beslist niet goed!
    @Richtsje: Zoek eens uit welke bedrijven dat spul bij jullie verspreiden, en bel ze suf tot het wel bezorgd wordt. Of bel met de weekbladen zelf. Of vindt de bezorger jullie te ver weg en pleurt ‘ie het ergens in de sloot?

Geef een reactie

