Geërfd van Opa en Oma

In mijn vorige log schreef ik al iets over onze familiedag, een reunie voornamelijk van neven en nichten en hun partners.
Paasmaandag is het zover. Er is ons gevraagd of we nog iets hadden dat ons aan Opa en/of Oma herinnert.
Opa had als neventaak het calligraferen van onder andere trouwbijbels. Om in vorm te blijven calligrafeerde hij allerlei teksten, vooral Bijbelse. Ook kopiëerde hij kleurige prenten. Zijn gereedschap bij dit alles bestond uit pennetjes in vele soorten, Oostindische inkt, gekleurde inkt, penselen en gouachekrijtjes, die hij als verf gebruikte.
Ik heb nog een paar penhouders en een doosje pennetjes, waarvan ik denk dat ze van Opa zijn geweest.
Opa's pennenOpa had het er soms wel moeilijk mee, om een blaag als ik om zich heen te hebben, nadat hij eindelijk verlost was van al die schoolkinderen en hij dacht rustig van zijn pensioen te gaan genieten en te filosoferen over de politieke koers van de Anti Revolutionare Partij.
Hij verpakte zijn frustraties op een artistieke manier: hij calligrafeerde een “goede raad” voor mij, zo’n halve meter breed:
Uwe bescheidenheid zij alle menschen bekendJe ziet, Opa zou beslist moeite hebben gehad met de huidige spelling.

Oma is al veel langer niet meer bij ons, daarom herinner ik me veel van haar ook minder duidelijk. Ik heb van mijn moeder enkele sieraden geërfd.
Oma's sieraden?De kettinkjes op de foto zie ik om Oma’s hals, en de broche op Oma’s jurk. Maar het hangertje zie ik ook aan een kettinkje om mijn moeders hals. Dat hoeft elkaar niet uit te sluiten, maar mijn geheugen kan me ook voor de mal houden.

Opa had natuurlijk zijn horlogeketting, maar tot zijn sieraden reken ik ook de veertjes van een Vlaamse Gaai, die hij op zijn hoed droeg. Dat doe ik nu ook.
Ook Gaaienveertjes op hoed van kleinzoon

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

