Dooie mus?

Zoals gezegd passen we op een prachtig huis in een rustige woonwijk. Toch kunnen ook hier "sensationele" gebeurtenissen plaatsvinden.
Voor de eerste zorgde ik zelf. Ik wilde, met deze hittegolf, onze auto zo goed mogelijk in de schaduw parkeren. Dit is een smal straatje met brede voortuinen, het is daardoor een beetje moeilijk om achteruit de uitrit uit te rijden als je weer weg wilt. Ik reed dus achteruit de uitrit in. Dat ging prima en de auto stond mooi in de schaduw van de garage en de hoge coniferenhaag. De deur aan de passagierskant stond echter ook mooi in de schaduw van de coniferen: het lukte Oma Dwarsbongel niet om uit te stappen. Ik dus een eindje vooruit en bijgestuurd, daarna achteruit. Het moet de verzengende warmte geweest zijn die even een black-out gelegd heeft over mijn inschatting van de afstand die ik nog achteruit kon: boem / krak. Trekhaak vs. garagedeur. Eerst de verzekering maar eens gebeld, en daarna samen met een handige buurman, Ad, waarmee we al plezierig kennis hadden gemaakt, een noodreparatie uitgevoerd.

De volgende dag kwam Ad mijn hulp vragen. Hij moest het dak op. Tijdens het verblijf in hun badkamer had zijn vrouw geritsel en gefladder gehoord in de ventilatiepijp en de ventilator deed het niet meer. Een vogel die er niet meer uit kon? Ad moest het dak op om de pijp los te halen, dacht hij. Of ik even wou helpen. Hij had al eens op het dak gezeten terwijl het net zo hard waaide als nu, en de ladder was omgewaaid…
Hij kreeg de pijp niet los, dan maar eens van binnen uit proberen. Ventilator er onder weg geschroefd. Daar zat allemaal hooi in en een paar onderdelen met brandplekken. Vastgelopen dus en gelukkig, waarschijnlijk dank zij een ingebouwde zekering, geen brand veroorzaakt!
Er bleek een flexibele pijp omhoog te gaan. We hebben het doucheraam wagenwijd opengezet en de pijp open gelaten. Na een tijdje hoorden we inderdaad geritsel. Plotseling een heftig gefladder en er kwam "iets" uit de pijp, vlak langs mijn hoofd, dat zich, in die kleine ruimte, bijna te pletter vloog tegen de badkamerspiegel. Net op tijd veranderde het van koers en vloog het raam uit. Van een deugdelijke observatie kon geen sprake zijn, maar waarschijnlijk was het een musje.
Weer een paar levens gered!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Dooie mus?

  1. Alternater zegt:

    Ik ben blij dat je me niet gelukkig hebt gemaakt met een dood vogeltje.

    En wel meer geluk bij ongeluk dus ook, lang leve het Nederlandse weer 😉

Geef een reactie

