Hefboomwerking

Mijn lief en ik zitten in onze ochtendjassen te ontbijten met een lekkere bak koffie er bij.
In onze kamer staat, heel burgerlijk, een strandzandkleurig bankstel bestaande uit een driezitsbank en een fauteuil, haaks op elkaar opgesteld en op het “pleintje” staat een antieke, ronde salontafel met één poot.
Ik zit op de bank, mijn lief zit in de fauteuil, in het strijklicht van het raam achter haar.
Onze geroosterde boterhammen zijn op, we zitten met onze koffiemokken in de hand te praten. Zo’n ochtendgesprek over de voorbije en komende dagen, en een beetje filosofische onderwerpen.
Ze begint aan een beschouwende zin en legt halverwege haar voet op het tafeltje.

Alle systemen schakelen bij mij over naar een ander onderwerp: ik zie het tafelblad schuin overhellen en het is alsof alle tekeningen en berekeningen uit mijn schoolboek “Technische Beginselen” over hefbomen zich mijn blikveld binnendringen. En ik zie voor me hoe ik als puber met een hefboompje een omgezaagde dikke boom kon verplaatsen. Ik zeg tegen haar: “He, wat doe je? Dat mogen de kleinkinderen ook niet, op de tafel hangen!”. Ze legt haar andere been er bovenop en probeert onverstoorbaar verder te gaan. Ik zeg: “Ik dacht dat je zo zuinig was op dat tafeltje, omdat je het nog van je moeder gekregen hebt. In gedachten hoor ik het al kraken!”
Maar ze is de kamer al uit en roept van ver nog, bozig: “Waarom doe je dat nou, zo middenin een zin? Kon dat niet even wachten?” Er gaat een deur dicht.
Ja, denk ik, ik had daarmee kunnen wachten, maar mijn aandacht was al zó ver afgeleid van jouw onderwerp, dat er toch niets meer tot me doorgedrongen zou zijn van wat je zei.
Net alsof je een hefboom onder mijn aandacht had gezet. Moeilijk hoor, communiceren…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Hefboomwerking

  1. Wiesje zegt:

    Juist omdat mensen niet communiceren ontstaan er zoveel misverstanden.

  2. Pasula zegt:

    Een hefboom zetten onder je aandacht, wat mooi gevonden! Ja dit is echt schrijfwerk.

  3. Dog zegt:

    Zo ziet men maar, dat alles aandacht vraagt zelf een hefboom…

Geef een reactie

