Oorlogsmisdadigers

Dagblad van het Noorden, 27-01-‘07:
Oorlogsmisdadigers ontlopen hun gerechte straf

BERLIJN/GRONINGEN – De laatste vier Nederlandse oorlogsmisdadigers, die al jaren in Duitsland wonen, ontlopen definitief hun gerechte straf. De Duitse rechtbanken zijn niet van plan om de levenslange celstraffen, die de hoogbejaarden na de oorlog in Nederland kregen, over te nemen.

In de papieren versie is verder o.a. nog te lezen: “Onder deze vier is Klaas Carel Faber, die als één van de ‘ergste’ medewerkers bekendstond van de Sicherheitsdienst (SD), die in het Groningse Scholtenshuis het noordelijk hoofdkwartier had.”

Dat Scholtenshuis was berucht door de manier waarop de SD daar met gevangenen omsprong. Dit bericht bracht mijn herinnering bij een oude brief. Die brief is geschreven door een oom van mij aan mijn moeder, lees zelf maar:

Emmen 9-2-’45

Beste Bab, Gauke en fam.

Je verjaardag is reeds lang achter de rug. Ik zou Je wel eerder geschreven hebben, doch de landwacht in St.kan. heeft mij te pakken gehad en geslagen en geschopt. Filip hebben ze voor de 2de maal opgehaald. Hij is nu overgebracht naar Groningen. Dit zijn geen mooie berichten hè! Gelukkig zijn wij ons geen kwaad bewust en staan we met een zuiver geweten tegenover onze beulen. F. is nu wel de eerste uit onze fam. die zoo met de schurken moet kennismaken. Maar laat ik Je nu eerst nog even feliciteren met Je verjaardag en meteen die van L.
Geve God dat jullie ze eens volgend jaar onder andere en gunstiger omstandigheden moogt herdenken. Het lijkt er wel op dat de oorlog spoedig ten einde is, doch wie zal het zeggen? Donderdag 24 Jan. hebben ze mij te pakken gehad. ’s Nachts ben ik vertrokken. Zondagmiddag ben ik pas bij Vader en Moeder aangekomen. Ik heb de reis in 3x gedaan omdat ik het met die sneeuwstormen niet in één keer kon doen. Eerst naar Musselkanaal, vandaar naar Ter Apel en Zondagmiddag om 2 uur uit Ter Apel naar Emmen waar ik om 7.15 uur aangkomen ben. ‘k Heb 4 uur geloopen door 30 cm. hooge sneeuw met de fiets aan de hand. Toen ik thuis kwam was ik dood op. Ik kon daar echter niet langer blijven als één nacht. Nu ben ik bij Xxxxxxx in Emmen. Die menschen zijn heel best voor mij. Klaas heeft mij 68 eieren opgescharrelt met 3 pond rundvleesch en een paar liter melk in de week. Als je wat aan mij te schrijven hebt, schrijf dan maar gewoon naar Vader en Moeder. Je laat Cor en gezin deze brief ook wel lezen? Met Ammy gaat het heel best. Ze maakt haar eigen jurken alweer en heeft mij een nieuwe kraag op m’n jas gezet. Nieuws is hier verder niet. Ontvang de hartelijk groeten van je broer en Oom

Bertus.

Mijn oom Bertus is overleden op 5 augustus 1945, 29 jaar jong. Hij heeft dus niet lang van de bevrijding kunnen genieten. Volgens mijn informatie is oom Bertus overleden aan TBC, besmet geraakt door de laatste onderduikers die hij naar een veilige plaats bracht.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Oorlogsmisdadigers

  1. COLIN zegt:

    Onleesbaarder? Ik ben het niet met je eens 😛 Maar ik zal is kijken of ik een ander lettertype kan nemen. Speciaal voor jou 😉

    Adios!

  2. COLIN zegt:

    Onleesbaarder? Ik ben het niet met je eens 😛 Maar ik zal is kijken of ik een ander lettertype kan nemen. Speciaal voor jou 😉

    Adios!

  3. Dog zegt:

    nog meer of minder…

Geef een reactie

