In het Systeem

We liggen in diepe slaap als we langzaam tot het besef komen dat de telefoon gaat. Er dringt nog geen enkele lichtstraal door de dunne gordijnen.
Ik spring uit bed en ren naar de telefoon die in de andere kamer staat en bedenk intussen welke calamiteit zich in familie- of vriendenkring kan hebben voorgedaan.
Of is het weer een feestvierder die op zijn mobieltje de juiste toetsen niet heeft kunnen vinden, zoals af en toe gebeurt?
Ik meld me met alleen mijn voornaam. Een heel wazig stemmetje nog, besef ik.
Na een korte pauze, waarin ik niets hoor, zeg ik “Hallo?”
“Met de politie, spreek ik met Achterstraat 29?” hoor ik nu aan de andere kant.
Mijn gedachten komen maar langzaam op gang. Waarom bellen ze ons als ze een ander adres moeten hebben? Waarom komt me iets bekend voor, in wat de man zegt?
“Eeeh… o ja, nee, ik heb wel op dat adres gewoond, maar nu niet meer!” Tweehoog op een flat, de buitendeur van de portiek kan vanuit de flat ontgrendeld worden. Daar had ik hetzelfde telefoonnummer.
“O, wij moeten daar naar binnen en we hebben bij ons in het systeem gekeken, daar vonden we uw nummer. Sorry dan voor de storing.”
“Oke.”
Het is nu kwart voor vijf…
Ik ben koud en verschrikkelijk wakker en kan de slaap niet terugvinden, ondanks het lekker warme lijf van mijn lief. Ze vraagt of ik er zeker van ben dat het de politie was. Ja, om de een of andere reden ben ik dat. Na een paar vragen slaapt ze al bijna weer. Dan maar even naar beneden, TV-kijken.

Waarom sta ik in het systeem bij de politie, vraag ik me af.
Mijn verstand begint nu al beter te werken.
Zes jaar geleden, toen ik daar woonde, was ik betrokken bij een aangifte.
Een vriendin wou aangifte doen tegen haar (toen al ex-) partner wegens huiselijk geweld. Ik heb haar toen geholpen.
Maar het is al drie jaar geleden dat ik van dat adres vertrokken ben…!
Het valt dus kennelijk nog wel mee met al die koppelingen van bestanden, want andere overheidsinstanties weten me wel degelijk te vinden op mijn nieuwe adres.
Ik begin nu toch vaag nieuwsgierig te worden wat er aan de hand is, maar kan de fut niet opbrengen om te gaan kijken, al is het maar twee minuten fietsen. Iets met de “oude” buurman S, die drie jaar jonger was dan ik maar er veel ouder uitzag?

Maar wat gebeurt er als de politie de vorige bewoner moet hebben van het huis waarin ik nu woon? Want die stond geregistreerd bij de politie met een reeks “ongunstige aantekeningen”.
Komen ze dan hierheen en word ik dan gearresteerd?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op In het Systeem

  1. Erwin Troost zegt:

    Komt hier nog een vervolg op?
    En zo ja, krijgen wij het dan ook te weten?

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Erwin: Als er een interessant vervolg op komt dat ook nog voor publicatie geschikt is, zal ik het hier laten weten, als ik dan tenminste niet in de isoleercel of het Pieter Baan-centrum terechtkom.
    Want daar hoort de vorige bewoner volgens mij thuis, en als het OM zich eenmaal vergist in de persoon…

  3. Richtsje zegt:

    Oei… Dat is niet lekker wakker worden.
    Enne, vreemde boel zeg, als je zo ‘bekend’ wordt!!

  4. Pasula zegt:

    Lekker hoe ze met die gegevens om gaan dan, en dan alleen maar sorry zeggen als ze je uit je slaap getrokken hebben. Ik zou wel zo nieuwsgierig geweest zijn om de volgende dag even te informeren naar wat er gebeurd was, maar ja, daar ben ik ook vrouw voor. 😉

  5. dog zegt:

    Gewekt worden is naar mijn mening nooit een pretje..blaf blaf!

  6. Alternater zegt:

    Antwoord op je laatste vraag moet zijn: “ja”.

    Die ene reclame van die bouwmarkt, dat ze lekker het verkeerde huis binnenvallen is niet gebasseerd op een verzinsel, het gebeurd helaas echt. Voordat jij kunt duidelijk maken dat je niet diegene bent die ze zoeken, zijn ze al heel diep in je privéleven gedoken.

    Daar is wakker gebeld worden nog niets bij vergeleken 😉

Geef een reactie

