Zoeklichten en zoeken op internet

Postzegel

Ik vond een brief terug van iemand die tot aan het begin van de tweede wereldoorlog bij hetzelfde legeronderdeel diende als mijn vader. Die correspondentie was ontstaan door een bericht op TeleTekst. Zo’n 15 jaar geleden is er een reünie georganiseerd. Ik hoopte dat de dienstkameraad zou reageren waarmee mijn vader een aantal keren op kleine foto’tjes staat.
Deze meneer echter liet weten dat hij over die periode een boek geschreven heeft. Daar zat ik toen niet op te wachten. Nu beleefde ik deze brief heel anders. Het wekte ineens mijn belangstelling voor de verhalen die mijn vader mij nooit heeft kunnen vertellen: hij overleed in 1944.

Ik heb op internet gezocht naar dat boek. Het stond nog in de catalogus van enkele antiquariaten. Het ene stelde minimumbedragen voor orders, die ver boven dit boek uitgingen. Het andere, Second Story in Delft, stuurde ik een mailtje. Een heel vriendelijke reactie. Het boek bleek inderdaad aanwezig en zou voor me gereserveerd worden. Als ik het bijbehorende bedrag zou overmaken zou ik het zo snel mogelijk toegestuurd krijgen. Ik kan niet wachten tot ik het boek in handen krijg.

Ook heb ik nog verder gezocht naar die legerafdeling, een zoeklichtafdeling, vallend onder de de luchtafweer (lua). Er blijkt een museum te zijn opgericht, de Historische Verzameling Luchtdoelartillerie.
Intussen had ik, getriggerd door dit alles, ook weer even gesnuffeld in mijn “archief” over mijn vader. Ik heb nog foto’s en wat correspondentie van mijn vader uit zijn diensttijd. Die correspondentie bestaat vooral uit ansichtkaarten, waarvan enkele aan de achterkant dichtbeschreven zijn. Als militair mocht je deze kaarten gratis verzenden. De kaarten die naar hem toegestuurd zijn, zijn gefrankeerd met een postzegel van anderhalve cent.
Op mijn mailtje naar dat museum kreeg ik de vraag naar meer gegevens over de precieze afdeling waar mijn vader gediend heeft, en op welke locaties. Dan is het gemakkelijker zoeken naar gegevens. En ze zijn geïnteresseerd in de foto’s en de correspondentie.
Ik ben direct aan het scannen geslagen. Links op de linkerfoto mijn vader.

Zoeklicht2

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

4 reacties op Zoeklichten en zoeken op internet

  1. Jacqueline zegt:

    Wauw je zou zoiets maar vinden! Ik heb het geluk dat binnen onze familie alle informatie goed bijeen gehouden is.

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Jacqueline: Hopen dat je het een beetje bij elkaar kunt houden!
    Er is nogal wat gebeurd binnen onze familie, en niet iedereen heeft dezelfde ideeën over wat waardevol is. Daarom ben ik blij met wat ik nog heb…

  3. HUUB zegt:

    waardevolle dingen zijn dit… hoe sommige er ook naar willen kijken… je haakt weer iets terug van je vader en dat is goed toch…???

  4. Pasula zegt:

    Heel knap speurwerk enje gaat er zelf ook achteraan door met winkels te bellen of ze wat hebben nog. Ik heb zelf ook niet meer zo heel veel info, maar mijn ouders leven nog en van mijn grootouders heb ik nog wel wat dingetjes.

Geef een reactie

