Dezelfde barak?

Ik lees het boek waarvan ik hoop dat het mij iets van de verhalen vertelt die mijn vader mij niet heeft kunnen vertellen. Het is de autobiografische roman “Twintig passen heen, twintig passen terug” van Ton Schreutelkamp (ISBN 90 70661 44 6) op bladzijde 51. De verse recruten gaan, vanuit een nood-onderkomen in Alkmaar, naar het legerkamp, dat nog niet geplaveid is:“De barakken zelf zagen er op het eerste gezicht netjes uit. Het bouwafval was opgeruimd en de houten vloer aangeveegd.
“Hé, kijk eens,” riep Koen, “stapelbedden” en direct dook hij in een van de bovenste kribben. De Barak_papa constructie was eenvoudig. Het waren in feite houten bakken op palen. De strozakken rustten op dwarslatten. Boven iedere krib bevond zich een plank waarop ieder zijn spullen kon wegbergen. Er waren geen afsluitbare kastjes.
Iedere barak was in feite niet meer dan een lange loods van ongeveer 60 meter lengte, met een breedte van een meter of zes. Halverwege bevond zich de hoofdingang, een als een pukkel aangebouwd halletje, waarin zich tevens één WC bevond. Het halletje, niet groter dan deze WC, kwam rechtstreeks uit op een klein zaaltje. Door deze inrichting werd de barak in drieën verdeeld. Links en rechts bevonden zich slaapruimtes, elk ongeveer 25 meter lang. In het zaaltje stonden, net als aan de Laat, lange, ruw getimmerde tafels met daarbij behorende banken. Het was bestemd als eet- en instructielokaal. Een grote potkachel moest de ruimte verwarmen. Er was één koudwaterkraan aangelegd boven een klein fonteintje.”

Dat deed mij naar mijn fotoalbum grijpen, op zoek naar dit ene foto’tje. En het lijkt er heel veel op! Mijn vader is de persoon achteraan.

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

8 reacties op Dezelfde barak?

  1. Pasula zegt:

    Apart om te lezen/beleven en tegelijk het beeld erbij te hebben.

  2. JWN. zegt:

    Vind je het ook niet geweldig om oude foto’s te bekijken? ❤ I love it.

  3. fijnegozer zegt:

    Kostbaar bezit zo’n foto. Heel zuinig op zijn. Sluit idd mooi op het verhaal aan Bongel. Fijn weekend!!

  4. HUUB zegt:

    mooi dat je dat plaatje hebt… echt mooi…

  5. tagrijn zegt:

    Wat leuk dat je op deze manier het leven van je vader een beetje kan reconstrueren.

  6. Lin zegt:

    Wat fijn dat je dat bent tegen gekomen. Ik ben in Thailland in de toemalige Jappen kampen geweest, nu museum. Dat heeft veel indruk op me gemaakt.

  7. Renate zegt:

    Lijkt me opzich wel een mooi boek 😉
    Ik zal hem eens opzoeken op internet.

  8. Dwarsbongel zegt:

    @Renate: het is niet meer gewoon in de boekhandel te koop. Misschien staat het ergens nog in de bibliotheek. Ik heb het bij een antiquariaat gekocht.

Geef een reactie

