Geluiden

Onlangs heb ik in een actualiteitenrubriek horen vermelden, dat geluiden via onbewuste associaties onaangename en ongewenste gevoelens kunnen oproepen. Als voorbeeld werd aangevoerd dat brommergeluiden agressie oproepen, omdat het overeenkomsten heeft met menselijk stemgebruik bij bepaalde gemoedstoestanden.
Jammer genoeg kan ik het desbetreffende onderzoeksresultaat niet terugvinden op het web, want ik zou het graag nog eens vergelijken met een verschijnsel dat ik opmerkte naar aanleiding van dat artikel.
Mijn lief en ik gebruiken in ons huis uiteraard dezelfde wasbak in de badkamer. Zij draait altijd de kraan zodanig, dat de uitstromende straal direct op het roostertje van de afvoer terechtkomt. Als ik aan de beurt ben, draai ik de kraan zo, dat de straal op het keramiek valt. Dat is een heel ander geluid, en ik vind het geluid van de rechtstreeks in de afvoer stromende straal hopeloos irritant. Zo zwaar en heftig, zo nadrukkelijk, bij het ronkende af. Als de straal op het keramiek valt, is het veel meer het geluid van neerspatterend water. In deze hoeveelheid ook niet zo overdonderend als de Niagara ofzo.

Elk van ons kan praktische argumenten aanvoeren, waarom we het op deze manier doen. Ook zal de factor “smaak” een rol spelen. Maar dan zou het bij ons toch net andersom moeten zijn. Mijn lief heeft een voorkeur voor klassieke muziek, mijn beginpunt is toch echt stevige rock’n roll. Maar zou er een dieper liggende associatie in kunnen meespelen?

Gisteren wist ik ineens wat mijn onbewuste geluids-associatie zou kunnen zijn. Het was een flash-back. Zo een die je “vanuit het niets” inhaalt.
Mijn gedachtengang liep langs de lijnen van de fijne tijd die wij hebben met onze wederzijdse kinderen en kleinkinderen, waarbij dat “wederzijdse” er alleen staat om jullie, lieve lezers, te laten weten dat mijn lief en ik, biologisch gezien, samen geen kinderen hebben. Formeel is mijn lief de stiefmoeder van mijn dochter en zoon, en ben ik de stiefvader van haar zoon en dochter. In onze familie gebruiken we die termen nooit, vanwege de (soms geheel onterecht) negatieve klank.
Onze kinderen zijn dertigers en veertigers, die allemaal hun eigen leven hebben. Ze noemen hun biologische ouders “pa” en “ma” en de anderen bij de voornaam. In sommige kringen blijkt dat te worden geïnterpreteerd als gebrek aan respect, bij ons is dat juist een blijk van de goede onderlinge verhoudingen, en wel zo handig.
Het aantal opa’s en oma’s dat onze kleinkinderen hebben, varieert van 1 opa en 3 oma’s tot 4 opa’s en 4 oma’s. Daarom gebruiken ook de kleinkinderen soms onze voornamen. In totaal zijn er 7 opa’s en 8 oma’s in het spel, terwijl 1 oma en 3 opa’s al zijn overleden.

Op de vrijdag na Hemelvaart hadden wij de jaarlijkse “familiedag”. Nee, niet met onze kinderen, maar met mijn stiefbroers en –zussen. Jarenlang heb ik er geen behoefte aan gehad, maar nadat mijn stiefvader overleden is, ben ik weer mee gaan doen.
Ik dacht aan het verschil in beleving tussen toen en nu. Formeel ben ik nu stiefvader, in een prettige context. Toen had ik een stiefvader. Niet leuk: ik was de enige van de 10 kinderen die niet met hem opgegroeid was. Hij was driftig en onredelijk en ik was anders gewend.
Toen ik de kraan opendraaide wist ik het. Het geluid van de waterstraal direct op dat roostertje in de afvoer wekt associaties met de klank van zijn snauwende stem. Ik heb de neiging om me weer te verschuilen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op Geluiden

  1. Pasula zegt:

    Ook ik maak die associatie vaak, bepaalde geluiden hebben idd te maken met ervaringen. Mooi hoe je dit zo vorm weet te geven in een stukje, ik zou de juiste woorden hiervoor heel moeilijk vinden.

  2. tagrijn zegt:

    Niet alleen geluiden, maar ook luchten kunnen een bepaalde aangename of onaangename herinnering oproepen. Maar in het geval van die waterstraal: daar valt toch over te praten?

  3. fijnegozer zegt:

    Zo zie je maar, je kunt er misschien beter niet teveel over nadenken. Tenzij het prettige herinneringen oproept.

  4. Marijke zegt:

    Een prachtig stukje proza, mijn lief!
    Dat wil ik je even zeggen.
    En over die waterstraal: Tagrijn heeft gelijk; daar valt inderdaad wel over te praten..

  5. Dwarsbongel zegt:

    @Marijke: Het is ook niet dat ik er een punt van maak. Het is een constatering van een verschil, waar ik best mee kan leven.

  6. Dwarsbongel zegt:

    @Pasula/@Tagrijn: In het bakkerijmuseum in Hattem heb ik een hele sterke ervaring gehad met geur. In een bepaalde ruimte stond ik ineens in een geur van meel en deeg, die plotsklaps héél oude, lang vergeten beelden tot leven brachten. Ik moet nog een kind zijn geweest, toen ik die beelden in werkelijkheid heb gezien. Ik zag de mensen terug die deeg kneedden met de handen en vormden tot broden, die op bakplaten werden gelegd en in de oven geschoven. Heel realistisch, en toch kon ik die mensen niet meer thuisbrengen…
    @Fijnegozer: dat is geen kwestie van “niet over nadenken”, maar het is er gewoon, in je onderbewustzijn, en soms komt het aan de oppervlakte, of je wilt of niet. En ik kan er nu mee uit de voeten.

  7. Gek he bepaalde geuren of geluiden roepen inderdaad herinneringen uit het verleden op.

  8. Marcel zegt:

    Bij een diesellucht moet ik altijd terugdenken aan mij tijd in het leger. Ik reed toen op een 4-tonner.

Geef een reactie

