Synchroniciteit

Er was weer zo’n confrontatie. Maria, die overal iets mystieks achter wil zien tegenover mijn nuchtere analytische scepsis.
Ze had me er op attent gemaakt dat Wim de Bie op zijn Bieslog iets interessants geschreven had over “synchroniciteit”. Hij had in een nostalgische impuls zijn oude seinvlaggen uit de kast gehaald en geprobeerd wat hij nog van de vlaggencode’s wist. Vlak daarna zag hij in de krant een foto van een jongen die ook met deze techniek bezig was:
“Zo’n zogenaamde synchroniciteit – een al te toevallige samenhang – schokt me nog altijd als’ie me overvalt.
Voor het eerst in meer dan een halve eeuw neem ik semafoorvlaggen ter hand.
Voor het eerst in mijn leven tref ik in een krant een foto van semafoorvlaggen aan. En die twee elementen, waartussen ik geen enkel verband kan leggen, komen binnen een uur samen.”

En: “Als het verschijnsel mij overkomt, kan ik alleen maar een tijdje verbijsterd voor me uit staren.”

In die beschrijving zitten enkele kwalificaties, die wijzen op een mystieke interpretatie: “al te toevallig” en vooral die laatste zin, de verbijstering.

Toen ik dat verhaal las, kwamen elementen uit oude discussies terug.
Die foto in de krant was misschien helemaal niet tot hem doorgedrongen, als hij niet net zelf met het onderwerp bezig was geweest, maar nu raakt het hem.
En hoezo synchroniciteit? Wat is synchroniciteit? Van Dale:
“het synchroon-zijn, het samenvallen in de tijd van twee of meer, niet strikt causaal op elkaar betrekking hebbende gebeurtenissen waarvan de betekenis van gelijk of verwant gehalte is”
De foto in de krant representeert een gebeurtenis die heeft plaatsgevonden geruime tijd voordat Bie met zijn vlaggetjes heeft gespeeld, dus de twee gebeurtenissen vallen helemaal niet samen.
Dat had ik dus niet tegen Maria moeten zeggen, want daarmee maakte ik haar speeltje stuk.
Ik deed een beroep op haar onmiskenbare vermogen om logisch na te denken, want als je gewoon de feiten nuchter op een rijtje zet, wat blijft er dan aan mystieke of mysterieuze werkelijkheid over?

Tot overmaat van “gezelligheid” waren we veroordeeld om vandaag samen naar G. te rijden.
Toen we goed en wel op weg waren, werden we ingehaald door iemand die zich niets aantrok van een dubbele doorgetrokken streep en maximum snelheden.
Ik zei: “Kijk, dat is nou synchroniciteit! De eerste auto die ons inhaalt heeft een kenteken dat begint met mijn voorletters, dan die van jou, en die gedraagt zich als een wegpiraat!”
Er hing een hele poos een verongelijkte stilte.

Later laaide de discussie nog even weer op. Ze zei onverzettelijk: “Over dit soort verschijnselen zijn hele boeken vol geschreven, en dat zou jij allemaal met één zinnetje kunnen weerleggen?” Mijn argument dat er ook hele boeken zijn geschreven die het tegendeel aantonen, en dat ik me daarop baseer, viel in onvruchtbare aarde.
De stilte werd nog verongelijkter.

We zaten allebei voor ons zelf verder te filosoferen. Ik kon niet in haar hoofd kijken, ook al had ik wel een idee van wat zich daar afspeelde.
Mijn gedachtenstroom was ongeveer, dat de nuchtere werkelijkheid gemakkelijker in één zin te vangen is dan allerlei mystieke theorieën, omdat de eerste gebaseerd is op reproduceerbare feiten, en de tweede op weliswaar spannende, maar niet verifiëerbare veronderstellingen en interpretaties. Er worden over mystieke theorieën hele bibliotheken volgeschreven, omdat het een niet door de werkelijkheid begrensd terrein is, waarin elke veronderstelling onderbouwing vraagt met een nieuwe veronderstelling of interpretatie.
Het heeft geen zin om boeken te schrijven om die theorieën te weerleggen, want die theorieën berusten op geloof en geloof is niet te weerleggen voor de gelovigen.
Geloof berust op “kennis” uit het gebied “dat weten we niet, maar toch weten we het zeker”. Dat is mijn geloof.

Toen ik alweer een tijdje thuis was, besloot ik toch nog maar even mijn e-mail te checken. Er waren twee mailtjes van Maria, met links naar Wim’s Bieslog, Synchroniciteit(2) (“Ik moest lachen, hopelijk jij ook!”) en Synchroniciteit(3) (“En om deze zo mogelijk nog harder!”). De mystiek van de theorie en de praktijk van het verkeerde been.

Zo is ze dan ook wel weer…En we hebben allebei onze gedachten gescherpt. Toch een vorm van synchroniciteit?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Synchroniciteit

  1. Xiwel zegt:

    Ik noem zulke dingen toevalligheden, en heb er al heel wat meegemaakt. Volgens mij komt dat omdat ik redelijk oplettend ben.

    Een van de leukste overkwam me zo’n 12.000 km hier vandaan. Ik heb in het Verre Oosten een waterzuivering ingeregeld en op een avond sprak ik een Brit die bij hoog en laag beweerde dat zijn baas dezelfde achternaam heeft als ik. Dat leek mij geheel onmogelijk, mijn familienaam is zeer uniek, zeer Nederlands, er zijn er maar 15 van op de wereld en ik hou de stamboom daarvan bij. Het werd nog erger toen ie beweerde dat zijn baas in dezelfde stad woonde waar ik op dat moment werkte en ik dus in een hotel zat. Ik dacht nog wat kunnen die Britten toch allemachtig zwetsen, vooral als ze wat ophebben. Maar het bleek dus waar. Een paar dagen later sprak ik m’n naamgenoot. Zijn vrouw woonde in Nederland en hij zat al jaren in dit land te werken aan (andere) waterzuiveringen. 🙂

  2. Niklas zegt:

    Het moet zo’n 45 jaar geleden zijn, dat ik een brief schreef aan mijn stiefbroer, die toen bij de marine zat. Hij zat in de Middellandse zee op zo’n marineschip.
    Ik had geprobeerd bij de Marine te komen, om twee vliegen in één klap te slaan: weg bij mijn stiefvader en een degelijke opleiding. Hij wou ook bij zijn vader weg, maar kreeg spijt van zijn beroeps-status en diende zijn tijd uit als dienstplichtige.
    Toen mijn brief hem ongeveer bereikt moest hebben, verbazing, verbijstering, enzovoort: toen kreeg ik een brief van hem. Die brieven zouden dus tegelijkertijd geschreven kunnen zijn!
    Maar goed, toch niet zo’n groot wonder, want in die tijd schreven we elkaar nogal vaak, en het zou een wonder geweest zijn als we NOOIT ongeveer tegelijkertijd een brief gepost hadden…

  3. HUUB zegt:

    mooi scrabbelwoord…

Geef een reactie

