Dromen

Iedereen droomt (dagdromen laat ik even buiten beschouwing).
Mijn lief weet heel vaak nog wat ze gedroomd heeft. In haar dromen speelt altijd haar ouderlijk huis een rol. Als het een nare droom is, zijn er heel kleine kinderen die aan haar zorgen zijn toevertrouwd, waarbij ze dan tekortschiet. Terwijl ze daar juist heel zorgvuldig en warm mee omgaat!
Ze zoekt ook steeds naar de symbolische betekenis van de diverse elementen van haar dromen. Daar kan ze uitgebreid over doorfilosoferen.
Ik ben meestal mijn dromen kwijt als ik wakker word, soms herinner ik me nog fragmenten.

In de loop van de tijd ben ik anders over dromen gaan denken. Wat ik geleerd heb over de werking van het geheugen, heeft daar veel invloed op gehad.
Ik heb met elektronische geheugens gewerkt, die precies vasthouden wat je er in stopt. Als je tenminste aan de voorwaarden voldoet: de inhoud niet overschrijven. En "vluchtige" geheugens moet je blijven "voeden", dus de elektriciteit mag niet uitvallen.

Het menselijk geheugen moet ook "gevoed" blijven. Dat het heel anders werkt, heb ik afgeleid uit wat ik om me heen gezien heb, en uit populair-wetenschappelijke artikelen. Het is onvoorstelbaar veel complexer dan zo’n elektronisch geheugentje. De aanwezige informatie komt er niet altijd in dezelfde combinatie weer uit zoals die in je geheugen gestopt is.
Een eye-opener was voor mij het contact met Joost, destijds cognitief psycholoog en universitair docent. Een ongewone man, bij wie ik me direct op mijn gemak voelde. Onze eerste afspraak was op een plein bij de kerktoren. Dat deed hij altijd, omdat hij eerst contact wou maken, voordat mensen onvoorbereid zijn onconventionele woonomgeving betraden. Joost heeft me geholpen een paar schrijnende herinneringen te overwinnen.

Joost bleek een goede leraar, want dit voorbeeld is me tot op de dag van vandaag kristalhelder bijgebleven: "Stel, dat je jarenlang prettig bent omgegaan met verschillende zwarte honden. Dat vormt het beeld in jouw geheugen over zwarte honden.
Op een dag ontmoet je een zwarte hond, maar die hond valt je aan. Op slag wordt in je geheugen het beeld van lieve zwarte honden verwoest. Dat ene incident heeft een veel grotere impact dan al die lieve zwarte honden.
Het kost veel tijd en moeite om dat beeld weer te nuanceren, en je blijft bang voor zwarte honden, ook voor de lieve zwarte honden die je daarna tegenkomt…
De beelden worden niet chronologisch opgeslagen, maar op volgorde van emotionele intensiteit."

Vanmorgen werd ik wakker en herinnerde me fragmenten van wat ik vlak daarvoor nog droomde. Mijn chef gaf me een bepaalde opdracht en ik liep de stad in. Die stad was een mengeling van verschillende plaatsen uit mijn geheugen. De kerktoren waar ik langsliep was van de (inmiddels afgebroken) Westerkerk in Groningen, maar ook van een kerk in Coevorden. Die chef was een mengeling van verschillende chefs: elke uitgesproken zin leek bij het karakter van een andere chef te passen.
In mijn dromen komt vrijwel nooit een "ouderlijk huis" voor. Waarschijnlijk omdat ik nergens lang genoeg gewoond heb. Mijn akelige dromen spelen zich soms af op grote hoogte met wankel evenwicht. Filmbeelden, vermengd met wiebelende ladders en dakgoten op 30 meter hoogte waarin ik heb gestaan.

Mijn lief probeert vaak een verband te leggen tussen haar dromen en, laat ik zeggen, een "hogere symboliek", met name de vraag of er een toekomstvoorspellende laag in die dromen zit.
Kan dat?
Ik denk zelf, dat je voor je dromen uit je geheugen put, en daar je creativiteit op loslaat. Maar feiten uit de toekomst kunnen niet in je geheugen opgeborgen zijn, want de toekomst is er nog niet. Anders zou de toekomst al volkomen vastgelegd zijn, en dan kom je logischerwijze in conflict met het beginsel van je eigen verantwoordelijkheid voor je vrije keuze.

Wat wel zo is, is dat je geheugen "je verleden bevat". Het verleden dat je heeft gevormd tot wat je nu bent. Je geheugen bevat rationele informatie en emotionele informatie. De balans tussen die twee is niet altijd voorspelbaar: verstandelijk weet je dat je "X" zou moeten kiezen, maar op emotionele gronden kies je "Y". Vanuit die eigenheid zul je dus opnieuw veel van je keuze’s op dezelfde manier maken (of juist anders, door nare herinneringen!), en zo je toekomst bepalen.
In die zin is het logisch dat er overeenkomsten bestaan tussen wat je droomt en wat er in je toekomst gebeurt…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op Dromen

  1. Marijke zegt:

    Een technisch verhaal met gevoel..
    En wat betreft die toekomstvoorspellende dromen: stel je voor dat tijd niet zou bestaan, en wellicht is dat ook zo. Wij mensen kunnen niet alles in een keer bevatten, en hebben ‘tijd’ nodig om gebeurtenissen te verwerken zoals – om die metafoor maar weer eens te gebruiken – een langzaam werkende computerprocessor. Dan is het voorstelbaar dat mensen soms in staat zijn gebeurtenissen, die nog moeten gebeuren al ‘zien’ in een droom. De computer draait dan op zo’n moment op zeer hoge snelheid, veel sneller dan normaal in het alledaagse leven.
    Ik vind deze hypothese alleszins de moeite van het bestuderen waard. En dat doe ik dan ook regelmatig.

  2. tagrijn zegt:

    In de kleine hersenen ( het korte termijn geheugen)worden de gebeurtenissen en ervaringen van de laatste tijd opgeslagen. Is dat vol, dan worden de belangrijke zaken naar de grote hersenen (je harde schijf) getransporteerd om dat voor altijd (?) te onthouden. De rest gaat in de ‘trash’. Dit schoningsproces vindt plaats in je slaap. Dan komt in willekeurige volgorde al die ‘zooi’ voorbij, waar je dan onwillekeurig een verhaaltje van gaat maken. Een gewoon technisch proces, niet meer. Alle verhalen over een diepere betekenis zijn (helaas)nonsens.

  3. Niklas zegt:

    @Marijke: Dat zou betekenen dat je ook in de tijd zou moeten kunnen reizen. In de SF-literatuur (Science Fiction), wordt dat veelvuldig gedaan, en dat heeft heel veel hartstikke interessante verhalen voortgebracht.
    Volgens de gangbare en door experimenten ondersteunde theorieën, is echter de lichtsnelheid de maximaal mogelijke snelheid.
    Snelheid houdt in dat er tijdens een verplaatsing tijd verstrijkt!

    Ofschoon experimenteel is bewezen dat, als twee uiterst nauwkeurige klokken met verschillende snelheid verplaatst worden, de ene klok gaat achterlopen bij de andere, houdt dat nog niet in dat die klokken achteruit gaat lopen.
    Weliswaar is tijd dus niet een rotsvaste constante, maar het kunnen bestaan van negatieve tijd (!), die nodig is om te kunnen terugreizen in de tijd, is nog niet aannemelijk gemaakt. En dat zou toch moeten, anders zou een reëel beeld uit de toekomst ons nooit kunnen bereiken…

    Bij het idee van tijdreizen komen zoveel paradoxen om de hoek, dat ik voorlopig liever met beide benen in de positieve tijd blijf lopen.
    Maar als je je niet aan (misschien voorlopige) natuurwetten hoeft te houden, kun je natuurlijk lekker wegdromen en zijn je limieten van je denken die van je creativiteit. Net als bij SF-auteurs…

    Een paar interessante links in deze discussie:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdreizen
    http://frontpage.fok.nl/nieuws/55175
    http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwoorden/relativiteit.html#8
    http://www.gemm.nl/2002/09/tijdreizen_nou_vooruit_dan.php

  4. Pasula zegt:

    Ik denk ook dat tijd niet bestaat. Tijdreizen op zich denk ik niet veel aan, ik denk dat de geest zich het snelst voortbeweegt. Mensen kunnen zoveel meer dan alleen maar leven. Als ik zeg dat ik voorspellende dromen heb, kijken velen me meewarig aan. Daarom zeg ik dat dus niet, maar zo af en toe kan ik het niet nalaten om op voorhand iets aan bepaalde vrienden te vertellen die weten dat het bestaat.
    Toc denk ik dat dit slechts een aanloop is naar meer. Kijk eens naar wat de Maya’s en inca’s konden met hun geest, en dat jaren geleden. Jammer dat we onderweg zoveel zijn kwijtgeraakt, maar het komt ooit weer terug en misschien sneller dan vele mensen denken…

  5. Xiwel zegt:

    Ik droom heel veel en gemiddeld redelijk prettig. Toen ik jonger was droomde ik veel over de straten rond mijn ouderlijk huis. Die dromen kan ik me nog herinneren, alsof het zo was.

    Ik droom ook heel realistisch. Tegenwoordig droom ik over van alles, maar niet bepaald over m’n eigen omgeving. Ik kan ook een droom sturen met het idee; ‘dit is niet leuk, laat ik over iets anders dromen’. Ik heb ook regelmatig in m’n droom in de gaten dat ik droom. Dat komt door dingen die niet kunnen. Soms denk ik: ‘wat een onzin, laat ik maar met deze droom stoppen en wakker worden’. Vervolgens sta ik op, maar dat blijkt dan gewoon een andere droom te zijn.

    Ooit heb ik gehoord dat onze hersenen de aanwezige info/signalen verhaspelen en proberen te ordenen. Op die manier ontstaan er nieuwe ‘logische’ beelden. Daar kan je iets voorspellends uithalen of denken het verleden mee te verwerken. Volgens mij valt dat wel mee.

    Zo heb ik een jaar of 10 terug in een droom door een redelijk donkere supermarkt gezworven die ook wel iets van een disco had. Geen idee waarom ik er over droomde en er gebeurde ook weinig. Ik kon ook niet thuisbrengen waar die supermarkt was. Tot ik een halfjaar terug voor het eerst een soort supermarkt zag op de grens Wormerveer-Zaandijk. Aan de buitenkant leek dat ding precies op het geval waar ik over gedroomd heb. Ik ben er niet ingegaan, maar gewoon langsgefietst. 🙂

  6. Dromen kunnen inderdaad verwerkingen zijn, maar ook signalen zonder dat we het echt doorhebben.
    Interessante log was dit.
    Ik droom ook erg veel en zoals ik in een andere reactie ook al zag kan ik ze zo nu en dan ook gedeeltelijk sturen of oproepen.

  7. Belinda zegt:

    Dromen zijn in mijn beleving nodig om te verwerken wat je in het leven tegenkomt. Zelf geloof in niet in voorspellende dromen maar misschien heeft jouw lief wel voorspellende gaven en daar geloof ik wel weer in.

    Het menselijk brein zit complex in elkaar en lijkt in niets op een electronisch geheugen. Er zijn mensen die denken dat ze ooit hun brein kunnen saven in een computer maar de computer zou direct vastlopen van zoveel signalen.

    Mijn dromen gaan vaak over heftige achtervolgingen maar ik onthou daar vaak niets van of maar een heel beperkt gedeelte. Ik probeer ook niet een achterliggende gedachte daar achter te vinden.

  8. FeeX zegt:

    Dromen zijn wel opmerkelijk.
    en/ of iets dromen wat later ook zo grotendeels uitkomt, toeval is?
    In dat geval..herrinner me ik wel een toeval.
    Dromen zijn in ieder geval wel goed om te hebben als je slaapt.

Geef een reactie

