"Eeuwigdurende kalender"

Hpim22972a

Deze kalender is gemaakt door mijn vader. Die is in 1944 overleden, dus reken maar uit hoe oud de kalender minimaal is. Al bijna een eeuwigheid, en hij heeft mijn vader ruimschoots overleefd.
Het is puur handwerk, gemaakt in de crisisjaren of in oorlogstijd, met materiaal dat voorhanden was: triplex, stukjes vensterglas, latjes.
De namen van de dagen zijn in het hout uitgesneden. De glasplaatjes zitten aan de binnenkant vast met punaises. De veranderlijke delen zijn gemaakt op de achterkant van een PBNA-kalender, waar mijn vader (schriftelijk) studeerde om zijn carrière te verbeteren.
Het “bandje” met de jaartallen was ooit vervangen door mijn oom, die ook timmerman was, maar ook dat rolletje was inmiddels achterhaald. Bij die operatie zijn een paar dingen misgegaan, daarom zijn er nu geen jaartallen te zien.

Het grote vlak met de dagen van de maand, is een brede, rondlopende strook papier die over twee assen loopt, die met het knoppenpaar A worden aangedreven. Met de knoppenparen B en C worden stroken ingesteld, die een uitsparing hebben, waarmee je dagen kunt bedekken die die maand niet meedoen. De helft van het jaar de 31ste, in februari de 30ste en soms de 29ste. Dat moet met twee stroken, want als de 1ste van de maand op zaterdag valt, staan 30 en 31 in de 6de kolom. Want let wel, het was in die tijd nog gewoonte om de week te laten beginnen met de Zondag en te eindigen met de Zaterdag. Pas later is het begrip “weekend” ingeburgerd. Met het knoppenpaar D kies je de naam van de maand.
Knoppenpaar E diende om het jaartal in te stellen, en dat was het enige “displaystrookje” dat een beperkte geldigheidsduur had: er konden 10 a 12 jaartallen op.
Ik heb ooit nog geprobeerd om een zelfde oude PBNA-kalender te pakken te krijgen, om met hetzelfde papier weer een jaartallenstrook te kunnen maken, maar dat was een hopeloze missie, na zoveel tijd en een oorlog.

De asjes waarmee de stroken worden ingesteld, zijn met de hand gemaakt, net als de “lagers” waarin ze draaien. Echt met handgereedschap. Een houtdraaibank was niet voorhanden, die waren zeldzaam en duur. De elektrische handboormachine, zoals die nu in elk gezin aanwezig is, was toen nog een volstrekt onbekend fenomeen (bij timmerlui was toen de “booromslag” gangbaar).
Waarschijnlijk zijn de asjes dus gemaakt met beitels, schaven, messen en schuurpapier, en toch lopen ze redelijk goed…

Op de kast van de kalender zie je ook nog een paar plakplaatjes. Die heb ik er ooit in mijn jeugdig enthousiasme opgeplakt. Dat mocht van mijn moeder, als ik het maar netjes deed!. Ik zal toen in de eerste helft van de lagere school gezeten hebben, schat ik. Zo hebben mijn vader en ik toch nog samen iets gemaakt tot wat het nu is, ondanks dat ik nog maar net een jaar oud was toen hij overleed…

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

9 reacties op "Eeuwigdurende kalender"

  1. FeeX zegt:

    Dat vooroorlogse spul is vaak duurzamer dan dat naoorlogse spul.
    een creatief kunstwerkje!
    Uw vader was een slimme man dat er veel tijd en moeite voor nam, om dit te kunnen construeren.

  2. tagrijn zegt:

    Weet je dat ik dit helemaal geweldig vind? Wat enorm creatief en zo knap gemaakt. Goed dat dit bewaard is gebleven.

  3. Belinda zegt:

    Wat een geweldige, creatieve en slimme eeuwigdurende kalender heeft jouw vader in elkaar gezet zeg! Die twee zo netjes rechtgeplakte stickertjes maakt het kunstwerk van jullie beiden. Mooi dat je nog zo iets tastbaars hebt van je vader terwijl hij al ruim 60 jaar overleden is. Heb je het een heel speciaal plaatsje gegeven in je huis?

  4. Pasula zegt:

    Wat uniek zeg, super waardevol! Ik wilde dat ik nog zoiets had.

  5. Geweldig om zoiets nog te hebben , echt heel voorzichtig op zijn.
    Mooie uitleg trouwens.

  6. Gerty Louppen zegt:

    Mooi hoor, prachtige kalender en even prachtig verhaal!
    Ik was op zoek naar ideeën om een nieuwe agenda te ontwerpen; dit is inspirerend.
    🙂

  7. Wat een geweldig idee van je vader. Als ik later groot ben wil ik er ook een maken 🙂

    Ik ben nu eigenaar van BeQwaam in Baarn waar ik mensen leer meubeltjes te maken. Dit is een prachtitem!

    Groeten
    Paul

  8. Huub zegt:

    Jouw vader was nog een échte vakman!
    Ik bouw zelf wel eens een klok en daarom weet ik hoe moeilijk zoiets te maken is.
    Heel zuinig op zijn!

    Vr. groet,

    Huub

  9. Dwarsbongel zegt:

    @Huub: Dank je voor het compliment aan mijn vader! Ik heb zelf ook meerdere klokken gebouwd. Dat ging altijd om de creatieve uitvoering, maar het uurwerk heb ik altijd kant en klaar ingekocht…

Geef een reactie

