Spammerhelpers

Vandaag kreeg ik twee van die berichten met de hele adreslijst in "Aan" of "CC".
Het ene was een uitnodiging van een literair genootschap van beperkte omvang en "ons kent ons", dus laat maar.

Dat andere was weer eens zo’n doorstuurbericht. Deze keer over een aktie, gericht tegen Shell/Elf, de grootste oliemaatschappij(en), die de oorlogen in het midden-oosten gebruiken als alibi om woekerwinsten te maken.
Degene die het bericht had opgesteld, stuurde het naar 30 bekenden, schreef hij. Hij stelde voor dat iedereen die het bericht ontving, dit zo snel mogelijk zou doorsturen naar 10 anderen.
Na 8 dagen zou je dan 300.000.000 (driehonderdmiljoen) mensen ingeschakeld hebben om aan de aktie deel te nemen.
Is dat effectief? Welke pomp koopt ook in bij die leveranciers? De grote maatschappijen doen daar niet moeilijk over en leveren producten aan elkaar als dat zo uitkomt. De benzine is toch echt hetzelfde!

Maar, zoals gezegd, degene die mij dat bericht stuurde, had mijn e-mail adres geplaatst in de rubriek "Aan:", dus voor alle andere ontvangers zichtbaar.
Bij mij geldt dat als een doodzonde. Zoiets, als je het verstuurt, adresseer je het met "BCC", zodat de ontvangers de andere adressen niet te zien krijgen!
Als dat bericht naar 300.000.000 mensen wordt doorgestuurd en 1 op 10.000 is spammer (e-mail adressen zijn geld waard in het spam-circuit), dan hebben over 8 dagen 3.000 spammers mijn e-mail adres! Dat proberen ze dan zo vaak mogelijk te verkopen…!

NOG meer aanbiedingen voor penisvergrotingen, nepdiploma’s, valse medicijnen, lokmeiden om je naar virussen te leiden, enzovoort. Alle spamfilters ten spijt, lukt het toch altijd weer om er doorheen te breken!

Nee, geen enkel doorstuurbericht vindt genade in mijn ogen. Nou ja, behalve voor een enkel doel waar ik volledig achter kan staan, en waarvan ik heb kunnen controleren dat het een bona fide aktie is. Maar dan met de adressen in BCC, en nimmer never nooit in "Aan"/"To" of "CC".
Adressen die al in het bericht staan strip ik dan meedogenloos!
Naar een bestand dat ik misschien nog eens kan gebruiken, als ik zelf vreselijk in geldnood kom te zitten.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Spammerhelpers

  1. aargh zegt:

    Hier heb ik nu eens geen gevatte reactie op, ik ben het gewoon helemaal hartstikke met je eens.
    (Op die laatste regel na dan ;-))

  2. tagrijn zegt:

    Zelfs met een spamfilter weten ze toch altijd wel een maniertje te verzinnen om toch in je postbakje te komen. Meteen deleten, maar blijkbaar levert het toch genoeg op voor die gasten om ermee door te gaan.

  3. Xiwel zegt:

    Ik ben ook een echte BCC’er. Maar dan krijg je weer gezeik dat je aan die-en-die geen mailtje hebt verstuurd. Dus zet ik tegenwoordig in het bericht “Dit bericht is via BCC aan alle leden van de pingpongbetjesverzamelclub gestuurd!”

    Maar ik moet ook toegeven dat ik de meeste spam krijg op een mailadres dat ik nog nooit aan iemand gegeven heb. Het betreft een lekke surver van Wanadoo. Zelf gebruik ik een ander mailadres dat al 7 jaar open en bloot op een drukbezochte website staat en via die weg krijg vrijwel geen spam.

    Dat laatste is natuurlijk jammer, aangezien ik daar nu juist een leuk scriptje tegen bedacht had. (Haal je muisaanwijzer maar eens over mail op m’n weblog en kijk even in de statusbalk. Klik er daarna even op en je krijgt m’n normale mailadres in je eigen Outlook.)

  4. Gelkinghe zegt:

    Tja, dit hoort gewoon bij de digitale opvoeding. Maar helaas zijn velen onopgevoed.

  5. Dwarsbongel zegt:

    @Xiwel: Dat van jou lijkt me gecompliceerd genoeg; geen tijd om te analyseren.
    Op websites die ik maak gebruik ik ook scripts. Gewoon gratis verkrijgbaar en iets aangepast. Twerktwel!

  6. HUUB zegt:

    gezeik dit soort spam… bah…

Geef een reactie

