Paranormaal

Omstreeks 1973 was ik nogal bezig met "bovennormale" verschijnselen. Ik volgde elke TV-uitzending die levensovertuiging als onderwerp had.
Je had toen alleen de Publieke Omroep (Commerciële TV begon in Nederland pas in 1989). Je had absoluut nog geen "Astrotijd", zoals nu elke morgen: niet per ongeluk in de Teleshopping sector… Toen nog niet, maar ook nu schijnt voor de Biostabil nog steeds reclame gemaakt te worden, ondanks alle bewijs dat het kwakzalverij is, met "resultaten" die aangeprezen worden door familie en vrienden van de maker.

Nog steeds ben ik gek op Science-Fiction en Fantasy. Die genre’s scheppen mogelijkheden om "te laten gebeuren" wat je alleen maar kunt denken. Nee, de technische toestanden interesseren me voor geen lichtjaar, alleen de onwerkelijke werelden die je in gedachten kunt verkennen.
Af en toe pak ik een van mijn oude boeken of ik leen iets uit de Bieb. Momenteel ben ik weer eens in een boek gedoken, dat niet tot de SF&F behoort, maar bij het herlezen toch dicht in de buurt komt.
Ik kocht het in 1973.

De titel drong zich aan mij op, en ik ging zoeken of het in onze boekenkast stond, of dat het misschien nog in een verhuisdoos zou zitten. Toch de boekenkast. Arthur Koestler: De wortels van het toeval. Ondertitel: Is toeval werkelijk toeval? Koestler probeert in dat boek de quantummechanica en de parapsychologie samen te brengen, vat ik voor het gemak kort samen. Voorzover ik me herinner, heb ik dit boek aangeschaft naar aanleiding van een TV-programma, dat vooral mijn fantasie stimuleerde.

Ik vermoed dat je, als je bent opgevoed in een omgeving die nogal streng in de leer is, maar je toch je nieuwsgierigheid behouden hebt, een onderzoekende fantasie ontwikkelt.
Dit in tegenstelling tot de "kinderen" die door hun opvoeding een zodanige levensangst hebben ontwikkeld, dat hun fantasie voornamelijk "leeuwen en beren" met de verschrikkelijkste verscheurende capaciteiten voortbrengt. Psychiatrische inrichtingen schijnen er mee vol te zitten.
Wordt het niet hoog tijd dat er een forse accijns komt op zwaarmoedige en intimiderende geestelijke stromingen, net als op alcohol en tabak?

Goed, Koestler. Ik ben nu op de helft van het boek. Verscheidene namen van onderzoekers en onderzoeksresultaten van toen heb ik proberen te verifiëren via internet. Sommige, toen "belangrijke" namen zijn niet eens op het www terug te vinden.
Ik vind geen enkel aanknopingspunt voor bewijsbare parapsychologische vooruitgang, integendeel. Een aantal van de "positieve onderzoeksresultaten" is inmiddels ontmaskerd als op z’n minst onzorgvuldig, of zelfs ronduit frauduleus.
Daarvoor is wel een reden te bedenken. Onderzoekers hebben geld gekregen voor hun onderzoek, en wilden daar graag mee doorgaan. Om geld te krijgen om door te gaan, heb je positieve, nuttige resultaten nodig.

Veel van het onderzoek naar telepathie en dergelijke is destijds, aan beide kanten van het ijzeren gordijn, betaald uit defensiebudgetten: lag daar niet een imposante mogelijkheid om op een niet technisch te onderscheppen manier berichten over te brengen?
Beetje domme redenering, zeg ik achteraf. Als telepatisch begaafde personen op die manier, zonder selectieve mechanismen, berichten kunnen uitwisselen, dan kan iemand anders met telepatische begaafdheden het bericht ook "afluisteren"…

Op Wikipedia vond ik in het artikel over telepathie een verwijzing naar de telefoonanekdote:
"Het geloof in telepathie is vaak gebaseerd op de zogenaamde telefoonanekdote: de persoon aan wie je denkt, belt je op datzelfde moment. Dat twee gebeurtenissen op hetzelfde moment plaatsvinden, wil echter nog niet zeggen dat er daartussen een oorzakelijk verband bestaat (correlatie is geen causaliteit). Statistisch gezien moeten dergelijke gebeurtenissen wel vaak voorkomen (comform de wetten van de grote aantallen)."
Nou ja, heb je ook niet vaak dat gevoel: wat gaat dat ontzettend snel, en ongelooflijk van de hak op de tak, wat er allemaal in mijn gedachten voorbijkomt?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Paranormaal

  1. Marijke zegt:

    Komt er nog een vervolg op dit interessante verhaal over ‘toeval’? Ik vond het boeiend.
    Ik heb even op toeval gegoogleld en stuitte op deze site over Synchroniciteit. Ook heel boeiend.
    http://www.synchroniciteit.nl/platform.htm#Start%20Platform

  2. HUUB zegt:

    ja telepathie… ik geloof er zeker in… maar er zijn ook veel mensen met wilde verhalen waarvan ik denk… dat is een lulverhaal en dat is dan jammer…

  3. Dwarsbongel zegt:

    @Marijke: Over synchroniciteit vind je 46.800 hits met Google, alleen al in het Nederlandse taalgebied. Veel artikelen beginnen met de onwetenschappelijkheid, te claimen dat Jung synchroniciteit uitgevonden heeft, maar dat is alleen de term. Jung geeft vrijwel letterlijk dezelfde definitie als wat Kämmerer eerder “acausale serialiteit” noemde, als resultaat van een onderzoek op grond van 20 jaar nauwkeurige notities over “zinvolle coïncidenties”. Lees ook eens op http://www.skepsis.nl/paranorm.html , vooral het gedeelte na deze passage: “Het is onvermijdelijk dat zinvolle coïncidenties zich zo nu en dan zullen voordoen omdat er zo enorm veel mogelijke concidenties denkbaar zijn. Afzonderlijk gezien hebben die elk een hele kleine kans om op te treden, maar al die kansen samen geven de zekerheid dat er zich soms wonderbaarlijke toevallen zullen voordoen.”
    @Huub: Het enige dat je volgens mij met telepathie kunt doen, is er in geloven. Zoals het gelinkte Wikipedia-artikel samenvat (genoeg andere bronnen bevestigen het), er is nog nooit een reproduceerbaar resultaat gevonden, ondanks de scheepsladingen geld die er tijdens de Koude Oorlog in onderzoek zijn gestoken, aan beide kanten van het IJzeren Gordijn…

  4. aargh zegt:

    Heel het paranormale gebeuren heeft vooral waarde als entertainment, veel mensen besteden graag tijd aan het bezig zijn en praten over vage zaken. Ze doen daar verder niet veel kwaad mee maar de wereld en zijzelf schieten er verder ook weinig mee op en wat ik altijd erg jammer vind: hoe meer geloof in het onzichtbare hoe minder interesse in het alledaagse zichtbare. Er is zoveel bijzonders en prachtigs om ons heen te zien, waarom dan al dat gezeur over dingen waar je in moet geloven?

  5. tagrijn zegt:

    Er is ontzettend veel humbug in de paranormale wereld, maar toch is het niet allemaal onzin. Ik heb wat dat betreft ervaringen die heel merkwaardig en griezelig zijn. Maar vaak is het terug te brengen naar telepathie, iets waarvan ik echt denk dat het bestaat. Toch weiger ik me er verder in te verdiepen, omdat het een wereld is waarin wij niet thuis horen. Misschien moet ik die ervaringen eens aan een logje toevertrouwen, op gevaar af dat ze me voor gek verklaren.

Geef een reactie

