Cultuurverschil

Ik heb mijn moeder nooit bloot gezien. Dat vond ik heel lang heel gewoon, maar onlangs gebeurde er iets waardoor ik daar weer over ging nadenken.
Zelfs Mijn moeders blote borsten ontbreken volledig in mijn geheugen, hoewel ik borstvoeding van haar gehad heb. Mijn vader heeft niet lang genoeg geleefd om een bewust visueel spoor achter te laten in mijn herinnering, anders dan van foto´s.
Voordat mijn moeder hertrouwde, gingen we veel vertrouwelijker met elkaar om, en zag ik haar nog wel eens in haar ondergoed. Dat was niet te vergelijken met de moderne lingerie: heel degelijk allemaal, zowel hoog- als laaggesloten zullen we maar zeggen. Het werd toen nog noodzakelijk geacht dat elke vrouw die ooit een kind ter wereld had gebracht, een corset droeg. Zo´n groot roze ding met heel veel gaatjes met roze veters erdoor. Je kunt het je niet meer indenken, ik denk dat er alweer een paar generaties zijn opgegroeid die niet eens weten wat een corset is, behalve misschien voor medische doeleinden.

De intiemste gedaante waarin ik mijn stiefvader heb gezien, was als hij van de gelijkvloerse slaapkamer, door de woonkamer naar de pomp in het achterhuis liep om met een natte hand zijn gezicht te bevochtigen en eventueel zijn handen te wassen. En zo snel mogelijk terug.
Hij droeg dan een borstrok met lange mouwen (weet iemand nog wat dat is?) waaronder je nog een randje hemd kon ontwaren, en een lange onderbroek van dik weefsel, waarvan het kruis zich ergens ter hoogte van zijn knieën bevond.
Eén keer verwekte hij in die gedaante, onbedoeld, grote hilariteit, toen na een Gereformeerde, en dus heel stichtelijke, feestavond een aantal jongeren met de diverse broers en zussen meegekomen waren naar ons huis om na te praten. Uiteraard veroorzaakte dat enig rumoer. Toen de heer des huizes in dit tenue de slaapkamerdeur opende om tot stilte te manen, werd hij geconfronteerd met een onverwacht groot gezelschap van niet alleen huisgenoten. Dat deed hem na zijn drastisch ingekorte en gedempte protesttekst schielijk weer verdwijnen…

Het was de tijd dat een douche in huis nog geen gemeengoed was. Eenmaal per week was het wasdag voor de was, en eenmaal wasdag voor de mens. Het handigst was uiteraard om de wasdag voor de mens vooraf te laten gaan aan de wasdag voor de was, zodat de kledingstukken die een week lang gedragen waren, spoedig gewassen konden worden.Inderdaad, centrale verwarming had men ook niet, op enkele rijke, vooruitstrevende notabelen na. ´s Winters was zo´n wasdag voor de mens dus bepaald geen pretje, want gezien de preutse cultuur van die tijd, was het geen optie om je te verschonen in de enige kamer waar de kachel stond en die dus de verzamelplaats was van de andere bewoners.
Nee, dat moest in strikte afzondering. De slaapkamer, waar wij met vier jongens sliepen, werd tijdelijk tot verboden gebied verklaard als er eentje zich terugtrok met een teiltje warm water. Een schoon hemd aantrekken, als het al te zeer bezweet of bevuild was, dat kon nog als er een andere broer bij was, maar een onderbroek? Foei!
De meisjeskamers waren hoe dan ook verboden gebied voor de jongens!

Ik heb er lang over gedaan, om dat preutse sfeertje enigszins te ontgroeien. Ik ben nooit in het leger geweest of bij een teamsportvereniging, waar men collectief onder de douche gedreven wordt.
Mijn kinderen hebben we er wel mee opgevoed, dat we samen met hen onder de douche gingen, zodat ze het toch eerder in hun leven normaal gingen vinden dat er lichamen onder de kleren van mensen zitten.

Nu pasten we op kleinkinderen. De deur van de douche staat daar gewoonlijk open. Terwijl ik stond te douchen, kwam de kleine bijdehandte meid van twee-en-half even om de hoek kijken, frisgewassen, en al door oma aangekleed. "Oma, opa is een jongetje, hè? Opa heeft ook een piemel, net als papa en Mark! Mama heeft geen piemel, mama is een meisje en oma ook!"

Ach, hoe groot is nou eigenlijk het cultuurverschil tussen een boerka en een corset of lange onderbroek? Of is dat ook relatief, en meer een tijdverschil?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Cultuurverschil

  1. Natasza zegt:

    Alles is relatief en over 2000 jaar is alles ook weer anders. Nadenken of iets goed of juist niet zo goed is geweest, gebeurt meestal achteraf, op het moment zelf doorleef je het gewoon en denk je er eigenlijk niet zo over na.

    Goed opgeschreven.

    Carpe Diem
    Natasza

  2. tagrijn zegt:

    Mooi tijdsbeeld. Ik heb dat exact hetzelfde beleefd. De wekelijkse wasbeurt met een teiltje op de kamer. Hoe de lichamen van mijn ouders eruit zagen? Geen idee!

  3. HUUB zegt:

    neen, mijn ouders ook nooit naakt gezien… mijn kinderen ons wel…
    ach ja, de nieuwe tijd dus…

  4. Xiwel zegt:

    Helemaal naakt heb ik mijn ouders niet gezien. Wel mijn moeder met en zonder corset en mijn vader met borstrok en lange jeager onderbroek. Volgens mij bespaarde die mode erg veel op stookkosten en dus CO2. Moest ook wel met enkelglas en door weer en wind op de fiets naar het werk.

    Bij mijn grootouders was het nog een graadje erger. Die hadden rond 1965 nog een poepdoos boven de sloot en een enkelsteens huis. Ondanks deze ontberingen zijn ze flink ouder geworden dan mijn ouders.

    Zelf heb ik trouwens ook nog borstrokken gedragen, dat moest. Ik vond het een ramp, want die dingen waren van wol en daar kon en kan ik nog steeds niet tegen.

  5. Erwin Troost zegt:

    Die Zeitgeist is hier heel erg aanwezig in dit stuk, maar prachtig opgeschreven.

Geef een reactie

