KPeNg-hoax?

Ik kreeg weer eens zo´n mailtje over een "zeer gevaarlijk virus" dat "pas ontdekt is", deze keer door iemand bij KPN. Maar eens vragen aan KPN, dacht ik, of die medewerker en die afdeling echt bestaan. E-mail adres van KPN? Niet te vinden (of te weinig geduld hiervoor), maar wel een formulier. Invullen dus maar.
Dit is hoe mijn ingevulde formulier terugkwam van KPN, in de beantwoording. Mijn vraag is helemaal correct weergegeven:

Original Message Follows:
————————
De gebruiker heeft onderstaande gegevens ingevuld:
Vraag: Er waart een e-mail met een "viruswaarschuwing" rond, die afkomstig zou zijn van: Jos Ghijsen, Allround Administratief Medewerker KPN Zakelijke markt, Shared Service Center Accounting NL, Postbus 2596, 6401 DB Heerlen, Telefoon: (040) 289 22 28
Ik wil graag van u weten of dit inderdaad juist is, of dat mijn vermoeden dat het om een gereanimeerde "hoax" gaat, juist is.
m.v.g.[Dwarsbongel]

Onderwerp: Informatie internet

In dat zelfde bericht luidde het antwoord van KPN:

From: "KPN"<internetzm@kpn.com>
To:<[Dwarsbongel]>
Sent: Tuesday, January 15, 2008 7:49 PM
Subject: Re: Informatie internet (ID 108) (KMM13196868V20107L0KM)

Geachte heer [Dwarsbongel],

Naar aanleiding van uw vraag over de door u ontvangen viruswaarschuwing kunnen wij u als volgt informeren:
Op deze afdeling beschikken wij niet over de benodigde informatie en systemen om u een goed en volledig antwoord te kunnen geven.
Wanneer u dit incident wenst te melden, dan adviseren wij u deze melding kenbaar te maken bij de Abuse Desk. Deze afdeling is uitsluitend bereikbaar via het onderstaande e-mailadres:
– abuse@kpn.net

Meer informatie over de afhandeling van zogenaamde abuse vindt u via onderstaande link.
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1809540

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,
L van A; Business Servicedesk KPN

Wij stellen het zeer op prijs wanneer u tijd wilt vrijmaken om uw ervaringen betreffende de afdeling die uw e-mail in behandeling heeft genomen met ons te delen.
Het onderzoek bestaat uit een korte online vragenlijst.
U kunt deelnemen aan het onderzoek via deze link:
http://www.surveyworld.net/bsd-sme

Ik vond dat een nogal nietszeggende reactie ("hep u daar een bon voor? vul eerst maar eens in, dan antwoorden we na er een blik op te hebben geworpen. {conservenblik?}") en reageerde aldus:

From:<[Dwarsbongel]>
To: "KPN" <internetzm@kpn.com>
Sent: Tuesday, January 15, 2008 8:16 PM
Subject: Re: Informatie internet (ID 108) (KMM13196868V20107L0KM)

Ik had gehoopt dat u me tenminste zou kunnen melden of de genoemde KPN-medewerker inderdaad werkt op de genoemde afdeling, en of die afdeling werkelijk bestaat; dat had dan al meer duidelijkheid gegeven…

Zowaar, er kwam prompt een reactie van KPN:

From: "KPN"<internetzm@kpn.com>
To: <[Dwarsbongel]>
Sent: Thursday, January 17, 2008 4:31 PM
Subject: Re: Re: Informatie internet (ID 108) (KMM13219593V83530L0KM)

Geachte heer [Dwarsbongel],

Naar aanleiding van uw vraag over de door u ontvangen viruswaarschuwing kunnen wij u als volgt informeren:
Wij vinden het vervelend dat u deze ervaring heeft gehad met KPN, waarvoor in de eerste plaats onze excuses. De betreffende viruswaarschuwing is ten onrechte aan u verstuurd, en kunt u dus negeren.
Uw ervaring geven wij door aan de betreffende afdeling zodat wij onze service kunnen verbeteren.

Met vriendelijke groet,
L van A, KPN

Zou het dan toch een hoax zijn dat KPN is omgeturnd van een stroperige, bureaucratisch organisatie naar een modern bedrijf?
Nu ben ik pas echt bang voor dat per mail aangekondigde virus, zouden ze proberen geheim te houden dat het door KPN in roulatie is gekomen?!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op KPeNg-hoax?

  1. tagrijn zegt:

    Misschien had je ook dat nummer in Heerlen eens kunnen bellen. Grote bedrijven sturen tegenwoordig niet meer dan een ontvangstbevestiging en laten vervolgens niets meer van zich horen. Heel triest.
    De vraag is natuurlijk warom uitgerekend jij zo’n mailtje kreeg en niet iedereen. Dat maakt het al verdacht.

  2. HUUB zegt:

    kpn… alleen die naam bezorgt al kriebels bij mij…

  3. Chris Tesink zegt:

    Ook ik heb mijn ervaringen met kpn
    Voorheen internet bij Planet,geen problemen.
    toen de switch naar kpnvandaag.nl.
    Malheur!!!
    Als oud planetklant zou er niets veranderen,emailadressen,gebruikersnaam,
    wachtwoord alles zou hetzelfde blijven.
    Vergeet het maar!!!
    WIJ konden al 3 weken geen email ontvangen
    laat staan verzenden.
    Mijn vrouw al kapitalen verspild aan telefoonkosten bij de helpdesk.Alles zou 12/8 weer normaal functioneren,vergeet het maar.Zelf vandaag contact op genomen,mijn email werkt weer,maar de account van mijn vrouw “nothing”.
    Moet ik dus weer achteraan.
    Financieel was er ook nog een probleemtje,
    want ik bleef zowel kpn als ook nog van planet rekeningen ontvangen.
    Was foutje zegt kpn, jaja,inmiddels zullen ze dit herstellen.
    Hun website vind ik niet gebruikersvriendelijk,onoverzichtelijk en
    verwarrend.Kan bv.geen emailadres/kpn vinden om contact op te nemen maar moet altijd bellen,10 Eurocent/pm
    Misschien hebben ze hiervan hun bestaan?
    Ik ben zelf al bijna tachtig en werk al 30 jaar met computers,maar begrijp niet dat het in dit IT-tijdperk zo moeilijk verloopt.Personeel niet capabel?
    Ik denk dat de KPN zichzelf overleefd heeft.
    Opheffen die hap!!!
    Je was het slachtoffer,waar ik mijn gal loosde,sorry.
    m.v.g. Chris

  4. A zegt:

    Ik kreeg de waarschuwing ook. Ik heb dus het betreffende telefoonnummer gebeld. De afdeling bestaat wel. Meneer Jos Ghijssen werkt daar allang niet meer. De viruswaarschuwing dateert uit 2000.

  5. Dwarsbongel zegt:

    @A: “De viruswaarschuwing dateert uit 2000”: en is dus geen viruswaarschuwing, maar een hoax (nep-bericht).

  6. judas zegt:

    inmiddels is het 2009 en de hoax dwaalt weer rond

    groeten

  7. eurocent =D zegt:

    yep, december 2009 en heb m ontvangen… Maar goed, aan die vraag om aandacht zie je meteen dat t een hoax is…

  8. laura zegt:

    Beste…

    Met interesse lees ik uw woordenwisseling;-)
    Inmiddels is het december 2009 en op hyves waard dit bericht rond. Omdat ik wel bekent ben met dit soort nep-berichten ga ik altijd opzoek na de zoveelste mail. Kijken wat er zoal over bekent is. Wat mij altijd zo verbaast is dat vele niet op onderzoek uitgaat en klakkenloos dit bericht gewoon door stuurd.
    Het geeft wel werkverschaffing en telefoonprovider verdient hier wel weer aan.
    Maar zoals ik hier nu lees… gaat het bericht al 9 jr rond;-) Grappig.

    Groetjes Laura

Geef een reactie

