Mijn carrière [1] – Vakopleiding

Na te zijn blijven zitten in mijn eerste jaar HBS, ging ik naar de Ambachtsschool, die toen net LTS ging heten. Dat zitten blijven had alles te maken met alle veranderingen in mijn  leven: ziek geweest, naar het voortgezet onderwijs, het tweede huwelijk van mijn moeder. Ze was 13 jaar alleen geweest na het overlijden van mijn vader. Ik was enig kind met een eigen kamer in het riante huis van opa. Nu werd ik onderdeel van een gezin met 10 kinderen, waarvan sommige al de deur uit. Desondanks sliepen we met 4 jongens in één slaapkamer, in twee 2-persoonsbedden, in een krap bemeten Bouwfonds-huis. Ik was met 14 op één na de jongste van het gezin.

De andere kinderen in het gezin deden allemaal Ambachtsschool of Huishoudschool, dus toen ik bleef zitten was dat voor mij ook goed genoeg.
Eerst deed je het "voorbereidende" jaar, waarin je lessen kreeg in alle praktische hoofdrichtingen: timmeren, metaalbewerken en schilderen. Op deze school kreeg je, voor een LTS uit die tijd, veel algemene ontwikkeling mee.

Kort na begin van het tweede schooljaar vond mijn stiefvader dat ik best een klas kon overspringen. Ik wilde de elektro-richting gaan doen, die duurde een jaar langer dan voor "gewoon" bankwerker of timmerman. Dat hadden de andere jongens gedaan, en ik had immers al een jaar HBS gedaan. Zo kon ik eerder geld binnenbrengen. Hij wist mijn moeder en de directeur van de school over te halen, en mijn moeder haalde mij over.
De rest van dat jaar fietste ik twee keer per week ’s avonds weer naar school, enkele reis 17 km. De vakleraar hielp me de achterstand in de praktijkvakken in te halen, er waren dan toch avondcursussen.

De relatie met mijn stiefvader ontwikkelde zich als een negatieve draaikolk, zodat het op mijn zeventiende hoog tijd werd dat ik de deur uit ging.
Na 3 jaar had ik twee diploma´s: LTS-Elektro en VEV Adspirant B (Vereniging Elektrotechnisch Vakonderwijs). Dat deden we er op school bij. Thuis was ik bezig met een schriftelijke cursus Radiotechniek. Het was toen 1960.
Nog voordat ik mijn diploma´s had, was ik al aan het solliciteren. Bij de Marine dacht ik dubbel te scoren: een dak boven m’n hoofd en een degelijke opleiding in een technisch vak met toekomst.
Ik had kunnen kiezen voor de Land- of Luchtmacht, maar ik vond de Marine het stoerst, ook het uniform. Kwam dat door het matrozenpakje dat mijn moeder ooit voor mij had gemaakt ter gelegenheid van een Oranjefeest?

Wordt vervolgd

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Mijn carrière [1] – Vakopleiding

  1. Gelkinghe zegt:

    Speciaal voor u opgezocht:

  2. aargh zegt:

    Dan had je in elk geval geluk dat Nederland niet in oorlog was in die tijd. Maar een dwarsbongel in de marine… Ik ben benieuwd hoe het je daar beviel.

Geef een reactie

