Mijn carrière [3] – NatLab RU Groningen [1]

Vervolg van Mijn carrière [2]

Mijn sollicitatie naar de functie van Leerling-Bediende bij het Natuurkundig Laboratorium der Rijksuniversiteit Groningen werd gevolgd door een medische keuring in Den Haag, of, zoals toen nog op de papieren vermeld werd: ´s Gravenhage.
Deze keer werd ik medisch goedgekeurd en kreeg ik de baan. Ik zou gaan wonen bij opa en oma, de ouders van mijn vader. Om het andere weekend zou ik naar huis gaan, zodat mijn moeder de was voor me kon doen. Tussen de middag zou ik aanschuiven bij het gezin van mijn oom voor het warme middagmaal. Keurig geregeld allemaal.

Ik kreeg instructies opgestuurd hoe ik me voor mijn eerste formele baan moest melden. Op 19 september 1960 diende ik mij om 08:00 uur te melden bij de Amanuensis van het instituut aan de Westersingel.
Wat doe je als je je op de eerste dag moet melden voor je eerste baan? Ruim op tijd voor de deur staan! Juist als je bekend staat als een "slow-starter".
Om 07:50 uur stond ik voor de deur. Ik had de Amanuensis al een keer gesproken tijdens de sollicitatieprocedure, dus ik kende zijn uiterlijk. Een karakteristiek gezicht met als belangrijk kenmerk: rood haar, dat in natuurlijke golven op zijn hoofd lag. Een ander kenmerk was zijn bovengemiddelde lichaamslengte.
Het was inmiddels ruim na achten, en ik had de conservator al begroet en een paar andere mensen die ik eerder had gezien, maar nog geen Amanuensis. Waar ik het geduld vandaan gehaald heb? Tegen negenen kwam hij er aan lopen. Ik zie het beeld nog glashelder voor me: over het tegelpad vanaf het fietsenhok kwam hij naar de ingang, met zijn geheel eigen bewegingspatroon.
Misschien is toen de kiem gelegd voor mijn non-conformistische omgang met de tijden van komen en gaan.

De Amanuensis was een prettige man om mee om te gaan. Zowel als baas/ collega als privé. Loyaal, bekwaam, creatief en lakoniek.

Hij wijdde mij al snel in in allerlei aktiviteiten die op ons pad kwamen. Hij leerde mij in korte tijd net zo veel "in de breedte" als ik in drie jaar LTS van elektrotechniek had geleerd.
De "collegeverzameling" was gehuisvest op een zolder met een hoge, steile betonnen trap. Zware apparaten moesten met mankracht naar boven en beneden getild worden, want bij die zolder was geen takel. In het hele gebouw was geen lift, in twee trappenhuizen waren takels.

Zijn meevoelendheid is waarschijnlijk één van de oorzaken geweest dat de Amanuensis na een tijdje langdurig ziek werd. Ik was toen, als 17-jarige, dank zij hem al in staat om samen met een oudere medewerker van de technische werkplaats de collegeproeven voor te bereiden en, na verplaatsing per handkar, elders in de stad zelfstandig op te stellen.
Er werd namelijk druk ge- en verbouwd aan het instituut, zodat colleges in andere gebouwen gegeven moesten worden. Een van die gebouwen was een zaal die in het weekend als bioscoop diende.

Dat bouwen veroorzaakte ook, dat er allemaal bouwvakkers in bepaalde delen van het gebouw in en uit liepen. Eén van de natuurkundigen schijnt op een gegeven moment iets kwijt te zijn geweest. Vanaf die tijd werd het hoofd van de "Interne dienst" erg wantrouwig, en liet de politie onderzoek doen. Ook bij sommige bouwvakkers thuis. Eén van hen sprak daarna de gedenkwaardige woorden: "Wel aaltied n daif an t gat hangen hef, is der zölf aine." (Wie altijd een dief aan zijn kont heeft hangen, is er zelf een)

Wordt vervolgd

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Mijn carrière [3] – NatLab RU Groningen [1]

  1. Gelkinghe zegt:

    Benieuwd naar het vervolg!

    Ik begrijp dat er niets nieuws onder de zon is wat betreft bioscoopcolleges:
    http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang34/33/01c.php

    Welke filmzaal was dat trouwens?

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Gelkinge: Even zoeken leerde me dat dat het Concerthuis geweest moet zijn. Dit gedeelte van het verhaal speelt van 1960 t/m 1962, en het was in de Poelestraat tegenover de Peperstraat. Het zag er toen wel heel anders uit, dan de foto’s die ik nu in de gauwigheid vond!

Geef een reactie

