Automatisering

Tegenwoordig moet je betalen om te mogen betalen, daar zijn we inmiddels aan gewend geraakt. Toch is het nog niet zo heel lang geleden dat je rente kreeg over het bedrag dat je op je gewone girorekening had staan, iets van 2 à 3 procent.
Logisch, want de bank heeft de beschikking over jouw geld en handelt daarmee, met de bedoeling daar geld mee te verdienen.
Van het geld dat de bank met jouw geld verdiende, werd onder andere het personeel betaald, dat jou te woord stond aan de balie, jouw rekeningafschriften typte en verstuurde, en dat de administratie bijhield van alle transacties. Dat was allemaal behoorlijk arbeidsintensief.

We zijn nu een paar decennia verder, en er is in dat wereldje heel veel geautomatiseerd. Het met de hand bijhouden van de administratie is al lang verleden tijd en de afschriften vliegen geheel automatisch, geënvelopt en wel, de postzak in. Dat wil zeggen, het aantal afschriften dat je krijgt zonder er extra voor te betalen, wordt steeds verder ingeperkt. Voor het opnemen van geld hoef je niet meer naar de balie van de bank of het postkantoor, je trekt het uit de automaat. Voorzover je nog contant geld gebruikt, want je kunt bijna overal betalen met je pinpas of andere plastic kaartjes.

Ook de administratie van al die transacties is nu volledig geautomatiseerd. Andere transacties worden steeds meer thuis online uitgevoerd, zodat de informatie in elektronische vorm wordt aangeboden aan de banken. En het aantal balies wordt steeds verder ingekrompen.
Hoeveel mensen zijn daardoor overbodig geworden, kortom, hoeveel personeelskosten sparen de banken uit ten opzichte van de vroegere, arbeidsintensieve situatie?
Natuurlijk moet die geautomatiseerde toestand op gang gehouden worden, en natuurlijk kost een "engineer" meer dan (excusez le mot) een "tikgeit", maar het gaat verhoudingsgewijs wel over heel andere aantallen.

En wat is de winst voor de klant? Lees onderstaande correspondentie.
Ik meldde per e-mail mijn klacht bij "Mijn Postbank" (dat kan alleen via een formulier, waarop je al je gegevens nog eens moet invullen, terwijl die toch al gekoppeld zijn aan je rekeningnummer!), en zie wat er gebeurde:

Sent: 12 Feb 08 15:33:29

Vraag :
Ik heb al een aantal keren problemen ondervonden bij het downloaden van rekeningoverzichten.
Het mededelingenvak blijft dan leeg, terwijl het essentieel is om te weten om welke transactie het gaat.
Dit gebeurt zowel bij overschrijvingen als pinbetalingen.
En zowel bij mijn zakelijke rekening als bij onze priverekeningen.
Ik werk met Windows XP. Het maakt niet uit of ik met Internet Explorer, Firefox of Opera werk als browser.
Dit is heel hinderlijk; wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Er komt dan, volledig geautomatiseerd, een bevestiging:

Sent: Tuesday, February 12, 2008 3:32 PM

Hartelijk dank voor uw e-mail naar de Postbank. U krijgt binnen twee werkdagen een reactie.
Mocht u intussen telefonisch contact met ons willen opnemen dan kan dat natuurlijk ook. We zijn op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 21.00 uur bereikbaar en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur. U kunt bellen met 0900 0933 (5 cent per minuut).

Nou, dat telefonisch contact opnemen heb ik deze keer maar helemaal niet geprobeerd, want de vorige keer ben ik gestopt met het opnemen van de tijd hoe lang het duurde voordat ik toch nog niemand aan de lijn kreeg. En aangezien je aan het wachtcircuit hangt, loopt de telefoonrekening intussen mooi op. Komt het niet uit de hoogte van het bedrag, dan wel uit de wachttijd…
Maar het antwoord op mijn e-mail kwam inderdaad, zoals beloofd, binnen twee werkdagen:

Sent: Wednesday, February 13, 2008 9:11 AM
Subject: Bij- en Afschrijvingen

Geachte klant,

Vervelend dat u geen mededelingen ziet als u uw bij- en afschrijvingen download.

Het probleem dat u weergeeft is bekend bij de verantwoordelijke afdeling.
Helaas kunnen wij niet aangeven binnen welke termijn dit probleem wordt opgelost.
Mocht het probleem zijn verholpen, dan is dit voor u zichtbaar in de downloadbestanden.

Met vriendelijke groet,
Postbank N.V.

Wablief?!?!?!
Dit probleem is niet "vervelend", het is onacceptabel!
Dat mededelingenvak bevat essentiele informatie om transacties te herkennen!
Ik lever de bank alle benodigde gegevens correct digitaal aan, maar ze kunnen mij geen correcte gegevens aanleveren. En ik moet maar steeds controleren en lijdzaam afwachten of ze het probleem ooit oplossen! En als het nou de eerste keer was…
Zo kan ik mijn administratie niet bijhouden, en het kost mij straks heel veel extra werk om dat in te halen!
De tijd die mij dat kost heb ik niet, want in die tijd moet ik het geld verdienen dat ik nodig heb om er voor te kunnen betalen dat ik mijn rekeningen mag betalen!
En intussen zit ik mezelf op te vreten, omdat ik mijn administratie niet kan bijwerken…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Automatisering

  1. tagrijn zegt:

    Merkwaardig en inderdaad erg ‘vervelend’… Ik zit ook bij de Postbank maar heb geen enkel probleem met het raadplegen van mijn rekening.
    Misschien een hoger saldo!?

  2. FeeX zegt:

    Tja.. ik krijg ook elk jaar een andere pinpas.. vraag er niet om maar betaal er wel voor..
    Ik zit niet bij de postbank, maar vind wel dat als ik bij mijn bank naar binnenstap het altijd erg rustig is..
    Ook kun je er minder zaken regelen, vroeger ging het beter, kasstorting, na elke financiele verandering een afschrift, overschrijvingen.. dat soort dingen schijnen steeds moeilijker te worden
    Kleingeld inleveren kost meen ik 10% van de levering?
    Al met al betaal je meer voor minder maar helaas gaat het algemeen gezien over de hele linie zo..

  3. Xiwel zegt:

    Inmiddels is mijn indruk dat de aandeelhouders en overnames de grootste kostenpost van een bank zijn, waarvoor de rekeninghouder de rekening krijgt. Telkens worden banken door andere banken overgenomen, denk aan Postbank-NMB-NN-ING of Fortis en Reaal die enorm veel banken opgeslokt hebben. De aandeelhouders verkopen hun aandelen duur en strijken de winst op. De gouden handruk voor Groenink, een slordige 30 miljoen, moet ook ergens vandaan komen. Via meer automatisering zijn de kosten niet meer te drukken, dus krijgt de rekeninghouder kosten voor het overboeken in de mikgeschoven.

  4. Pasula zegt:

    Je gaat niet jezelf opeten hoor, ik heb nog wel een voedzame maaltijd voor je…
    Nee ik ben met je eens dat dit meer dan vervelend is, dat is de reden waarom ik en bank en giro heb. Alles kan gewoon doorgaan dan…
    (behalve vanmorgen toen er stroomstoring was, een uur lang!)

  5. Lin zegt:

    Verschrikkelijk. Bestaan er nog bedrijven die je begrijpen en waar je gewoon een medewerker die ergens iets vanaf weet aan de telefoon kunt krijgen?

    Al die callcenters en automatische reacties zijn een regelrechte ramp. Ik zou wel een burgerinitiatief willen beginnen om dat af te schaffen, pfft.

Geef een reactie

