Het geheim van Appingedam – 2

Het lukte ons niet om Het geheim van Appingedam te bezoeken.
Ons bezoek aan de Harleydag in Delfzijl, waar kleinzoon Joey heeft gedrumd met de band S.W.D.R., verliep heel anders dan onze bedoeling was. Maar dankzij de professionele inzet van en opvang door een aantal lieve mensen, mocht Marijke maandag weer mee naar huis.

Op weg van het Delfzicht Ziekenhuis naar huis hebben we toch even de kleine omweg gemaakt door Appingedam. Ik heb er foto’s gemaakt, aan de hand van mijn heel vroege herinnering, dat het huis van Lange tante Mien een uitbouw had boven het water. Ook heb ik ooit ergens een poststuk gezien, waaruit ik heb afgeleid dat Lange tante Mien aan de Solwerderstraat heeft gewoond en haar beroep van hoedenmaakster uitgeoefend.

Dit beeld komt overeen met mijn herinnering:
Appingedam-6775achter
De voorkant van dit rijtje huizen roept bij mij geen herinnering op:
Appingedam-6773voor
Op een van de gevels vond ik dit informatiebord:
Appingedam-6777info

Dit zijn de enige huizen tussen de Solwerderstraat en het Damsterdiep met een uitbouw boven het water die ik vond. Maar het zou ook best kunnen zijn, dat er meer huizen zo’n uitbouw hebben gehad, die later verwijderd is.
En wie er muziek bij wil hebben, raad ik aan om naar de site gaan van PLAT,’De eerste Rockband in het Gronings’: "Teo en Fenno hebben een nieuwe single ‘GRUNN’ opgenomen omdat PLAT in 2008 20 jaar bestaat". Ik vond ze bij de links van S.W.D.R.
Mijn commentaar? Mooi man!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Het geheim van Appingedam – 2

  1. aargh zegt:

    De voorkant van die straat zegt mij ook niets, de achterkant heb ik mogen bewonderen vanaf het ijs op een ritje over het damsterdiep Groningen-Appingedam vice versa. Een Anton Pieck-achtig tafereeltje was dat, met al die schaatsers eronder!

  2. tagrijn zegt:

    Bedankt voor dit logje. Ik had werkelijk geen idee dat Delfzijl er zo uitzag!

  3. Dwarsbongel zegt:

    @Aargh: Ik heb dat water (nou ja, dat van toen zal inmiddels wel een paar keer verdampt en weer neergeslagen zijn) destijds van bovenaf gezien, vanuit zo’n uitbouw; dat heeft zoveel indruk gemaakt dat ik de herinnering nu nog meedraag in de vorm van variabele hoogtevrees.
    @Tagrijn: Nou, dit is dus Appingedam. Dat ligt vlakbij Delfzijl, maar is wel een zelfstandige gemeente.

  4. Mooi stadje Appingedam, ik ga straks eens luisteren naar die band.

  5. fijnegozer zegt:

    Zonde zo’n ‘moderne’ uitbouw aan oude panden. Er kan vroeger ook best een uirbouw zijn geweest maar dan wel passend, in oude stijl. Die witte gedrochten ontsieren het oude karakter.

  6. Dwarsbongel zegt:

    @FG: Juist die “hangende keukens” zijn beschermd stadsgezicht: http://www.appingedam-on-top.nl/productslink.html

  7. Natasza zegt:

    Mooi die oude huizen zo schots en scheef. Ben nog nooit in Appingedam geweest, misschien komt het er ooit nog van.

    Fijne avond.

  8. fialas zegt:

    er waren er vroeger meer, ze werden de hangende keukens van Appingedam genoemd.

  9. Dwarsbongel vraagt zich af of er in het verleden misschien meer huizen met “hangende keukens” hebben gestaan aan de Solwerderstraat. Dat moet dan wel heel erg lang geleden zijn, want in mijn jonge jaren (jaren vijftig vorige eeuw) waren het de zelfde drie als nu.

Geef een reactie

