Behangetje

Behangmama

Mijn ouders waren in hun tijd en naar hun mogelijkheden (het was crisis- en oorlogstijd) modern ingesteld. Dat leid ik af uit het behang dat ze in een deel van hun huis hadden. Ofschoon ik in dat huis slechts tot omstreeks mijn vierde jaar gewoond heb, heb ik nog een klein stuk van dat behang.
Mijn vader had voor mijn moeder een kist getimmerd, waarin ze haar breispullen kon bewaren. Die kist was afgewerkt met datzelfde behang.
Die kist heeft ons, met name mij, nog lang vergezeld. Eerst op mama’s zit-slaapkamer bij opa en oma, waar we toen gingen inwonen. Mijn slaapkamertje onder het warme hout van het schuine dak, was eigenlijk een bergruimte, die alleen te bereiken was via de kamer van mijn moeder. Ik voel het nog als het veiligste kamertje ooit.
Ook in haar nieuwe huwelijk heeft die kist mijn moeder vergezeld. Verbazingwekkend dat hij die hectiek  heeft overleefd.
Daarna is de kist, met inhoud, in mijn vorige huwelijk bij mij thuis komen te staan. Er zaten toebehoren in voor de breimachine die we ook kregen, omdat mijn moeder er niet meer mee kon werken. Het idee was, dat mijn vrouw en dochter die breimachine zouden gaan gebruiken, maar die konden er niet goed mee overweg, en breiden liever met de hand. Toen er voor die kist geen plaats meer was, heb ik een stuk van dat behang “gered”.
Het roept bij mij nog steeds de mengeling van al die sferen op, waarin dit ooit supermoderne dessin mij vergezeld heeft.
Overigens is dit fragment in werkelijkheid ongeveer zes keer zo lang, en in de loop der tijd uiteraard vergeeld: het is “crisismateriaal”…

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

10 reacties op Behangetje

  1. Wat mooi en vooruitziend dat je een stuk bewaard hebt.
    Ik heb ook een gedeelte van je vorige log gelezen, maar het is wat lang om in één keer te lezen. Je hebt heel wat meegemaakt, maar ik proef wel duidelijk de liefde van en voor je ouders hierin.

  2. harma zegt:

    Zo nu een dan kom ik op je web-log. Je schrijft vaak over dingen die bij mij ook bepaalde herinneringen oproepen.Ik herinner mij een trui die ik op m’n verjaardag kreeg, ik geloof dat ik toen 10 jaar werd. Mijn moeder had de wol gekocht en jouw moeder had hem gebreid op de breimachine. Petrolkleurig met geel ingebreid.Het was een gezamelijk cadeau van onze beide moeders. Dat kamertje was ik vergeten, maar nu herinner ik me het weer. Ik begrijp heel goed dat dat in jouw herinnering het “veiligste kamertje ooit” is geworden.
    een warme groet, harma

  3. Gert Eldering zegt:

    Dat is allemaal heel lang geleden, neef Dwarsbongel. Wat ik me kan herinneren van een keer logeren bij opa, toen ik een jaar of vijf was denk ik, was een plaat die op jouw kamertje hing van zo’n vierkante NS-locomotief met van die ronde raampjes. Klopt dat?

  4. Dwarsbongel zegt:

    @Thérèse: Dat ik van mijn vader hou, die ik nooit echt gekend heb, dank ik aan mijn moeder. En ondanks alles wat er is gebeurd, zijn mijn moeder en ik elkaar nooit “kwijtgeraakt”.
    @Harma: Toen jij 10 werd, woonden wij al in Aalden (juni of juli 1957). Ik kan me niet herinneren dat mijn moeder daar nog met de machine breide. Volgens mij had ze het daar toen veel te druk voor in dat grote gezin. Ik ben ook altijd in de war met wat in welk jaar gebeurde. Ik heb zelf ook nog met veel hulp van mijn moeder (een deel van) een trui voor mezelf gebreid op die machine: grijs met gele en groene accenten.
    @Gert: Toen jij 5 was had ik al het kamertje van tante Mien. Het kamertje achter mijn moeders kamer was nogal donker en had heel weinig “versierbare” wand. Ik kan me helemaal niets meer herinneren van de wandversieringen die ik in die tijd gehad heb, maar je zou best gelijk kunnen hebben. Ik vond treinen best interessant en bouwde ze ook wel eens na met mijn meccanodoos.

  5. harma zegt:

    Dan was ik jonger. Ik weet nog dat ik de breimachine een soort wonder vond. De trui had dan ook een pas en een kraag die, volgens mijn moeder, alleen zo mooi op een breimachine gebreid konden worden. De trui prikte trouwens wel, zoals alle truien in die tijd.

  6. Dwarsbongel zegt:

    @Harma: Ik denk dat het prikte / kriebelde omdat veel breigaren vroeger pure schapenwol was, vaak ook zelf gesponnen. Later kocht je garen dat industrieel gemaakt was; dat werd gemengd met of was helemaal kunsstofgaren.
    Dan te bedenken dat mijn moeder in mijn jongste jaren ook mijn winter-ondergoed breide…
    Een breimachine kan inderdaad egaler breien dan de meeste mensen met de hand, en vooral als er werkjes in zitten, is het een beter reproduceerbaar proces.

  7. tagrijn zegt:

    Ik zie aan de reactie dat het bijna een familieweblog is. Ik durf me er bijna niet in te mengen. Maar ik wil alleen maar zeggen: wat voor een ander volkomen waardeloos is, is voor een ander een waardevol bezit. Ik heb ook van die ogenschijnlijk nutteloze dingetjes van mijn ouders. Als ik die weer eensin mijn handen heb roepen die steeds allerlei warme gevoelens op. Als ik straks dood ben, zullen mijn kinderen die er niets mee hebben, dat hoogstwaarschijnlijk meteen in de vuilnisbak gooien. Onder andere de foto’s met dierbare ooms en tantes die zij nooit hebben gekend.

  8. Dwarsbongel zegt:

    @Tagrijn: Dat aan “nutteloze prullaria” gekoppelde gevoel ken ik ook heel goed. Ik heb ook nog foto’s van voor mijn tijd, van mensen die ik zelf alleen vaag ken “uit overlevering”, maar die daardoor mijn voorgeschiedenis verlevendigen. De één gooit zoiets gemakkelijker weg dan de ander…

  9. Pasula zegt:

    Een hele mooie herinnering.
    Ik las de voorgaande reacties ook en hetzelfde wat Tagrijn in de eerste zin had dat heb ik ook wel een beetje.

  10. Dwarsbongel zegt:

    @Pasula, @Tagrijn: Iedereen is hier welkom hoor, en zeker mijn regelmatige bezoekers. Nog niet al mijn neven en nichten hebben de weg naar dit blog gevonden, anders zou het hier ook erg druk worden…

Geef een reactie

