Netwerk en (on)ledigheid

Er wordt tegenwoordig veelvuldig gesproken over netwerken. "Van Dale" definieert: "het creëren, uitbouwen en onderhouden van sociale contacten om informatie te verkrijgen waar men in zijn beroep of carrière zijn voordeel mee kan doen", en ook: "geheel van met elkaar verbonden computers die gezamenlijk één server hebben of gebruik maken van dezelfde randapparatuur e.d.".

Soms komen die beide betekenissen samen, bijvoorbeeld als het "sociale netwerk" zich bedient van internet. Ik kijk vrij regelmatig op het weblog van Bart FM Droog, gemeentedichter van Emmen, v/h de eerste stadsdichter van Groningen, hoofdredacteur van Rottend Staal Online en sinds mensenheugenis een van de Dichters uit Epibreren. Soms wisselen we via internet informatie uit, en ik heb Bart ook een paar keer in levende lijve ontmoet.

Onlangs deed Bart op zijn weblog een oproep, op verzoek van een van zijn lezers. Die had ergens een ANWB-paddestoel zien staan met een gedicht er op, in plaats van routeverwijzingen.De omschrijving van de vindplaats riep bij mij associaties op met een omgeving waar ik wel in de buurt ben geweest, maar het gebied niet heb doorkruist. Ik heb het wel eens op de kaart bekeken, en ook met Google Earth en Live Maps heb nagezocht op herkenningspunten, naar aanleiding van een boekje.

Dat boekje hadden we ooit, in tweevoud, meegekregen tijdens een atelierroute in Groningen. Ik werkte toen samen met Antje Veldstra en nog een paar mensen aan een kunstproject dat niet op de bedoelde manier van de grond gekomen is. (Het ging later over in het project Zoektocht, dat nog steeds leeft).
Dichtbij Antje was het atelier van een andere deelneemster aan de route, daar kregen we dat boekje. Ze vertelde over een onderkomen midden in de natuur, in de buurt van het Zuidlaardermeer. Rondom dat onderkomen waren allerlei kunstobjecten geplaatst. Dat onderkomen was beschikbaar voor kunstenaars, dichters of schrijvers. Niet duur, maar voorzien van minimaal comfort.

Ik vond het een spannend gegeven, goed om in mijn achterhoofd te houden voor als de gelegenheid zich voordeed. M’s boekje heeft op de nominatie gestaan om weggegooid te worden, omdat we er toch geen gebruik van zouden maken, maar ik ben bewaarderig. Beide boekjes liggen nu al jaren naast me bij mijn werktafel.

090218_boekje28099

In mijn enthousiasme over mijn ontdekking, dat de voorletters van de dichter overeenkwamen met de maker van het boekje, schreef ik in mijn reactie bij Bart, dat het een foldertje was. In mijn herinnering was het vooral bedoeld om het onderkomen aan te prijzen. Het is echter een prachtig uitgevoerd harmonica-boekje met gedichten, informatie over- en foto’s van (kunstobjecten in) de omgeving,  met als titel: "De spelende mens".

090218_boekje1_8098

Ik ontdekte later dat er nog iemand op zoek was naar de schrijver van dat gedicht op die paddestoel.
Vergelijking van de foto´s bij Bart´s lezer met foto´s op de in het boekje genoemde website van Otium, met name van de expostitie De spelende mens (3e foto) en in het boekje, bewees dat het om dezelfde paddestoel ging.

De auteur van het gedicht was daarmee geïdentificeerd als Linda Schregardus. Inderdaad, een naam die je niet zo gauw vergeet. En ook het enthousiasme waarmee ze ons vertelde over dat Otium is me bijgebleven.

Van Dale:

  otium
  het; g.mv.
  1824 Lat.
1 ledigheid, rust
1 […]
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Netwerk en (on)ledigheid

  1. Bob zegt:

    Bedankt voor ’t attenderen op dit logje!

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Bob: Graag gedaan!

  3. Daar was ik dan,
    dapper dolend op mijn ingeslagen weg.
    De meeste tijd alleen.

    Soms wel even in gezelschap
    maar in hoofdzaak trof ik geen personen aan
    waarmee ik (bijna) ieder uit – en inzicht
    zou willen delen.

    Mensen komen en gaan
    zoals ook ik opduik en weer verdwijn
    uit hun gedachten.

    Toen kwam jij.

    LS / Linda Schregardus
    (Grappig dat jullie mij gevonden hebben!)

Geef een reactie

