Tim Krabbé

Tim Krabbé schreef het Boekenweekgeschenk 2009. Hij is dus nu bijna dagelijks te vinden in dag-, week- en maandbladen en op TV.
Gisteren nog bij Pauw en Witteman. Dat PVV-kamerlid Dion Graus er ook zat ontsierde voor ons deze aflevering, maar dat werd enigszins gecompenseerd door Epke Zonderland.

Toen Tim Krabbé aan het woord kwam, hebben we het volume iets teruggedraaid: hij is enigszins doof, zoals we al hadden gelezen, en daardoor is de terugkoppeling van zijn stemvolume naar zijn gehoor verstoord.
Derenner_kaftdwHet zal in 1987 geweest zijn dat ik Tim´s boek De Renner heb gekocht. Ik fietste zelf veel in die tijd. Ik had geen auto, en naast het woon-werk en boodschappenverkeer, trok ik er vaak op mijn semi-racefiets op uit.
In 1990 vroeg een collega me of ik zin had om mee te doen met een fietstocht langs alle vestigingen van ons bedrijf in Nederland, ter gelegenheid van de opening van onze nieuwbouw in Emmen.
Ik heb toen een echte racefiets gekocht en ben rigoreus gaan trainen. Dat hield in, dat ik elke week tenminste drie keer trainde, afwisselend hardlopen en fietsen. Ik ging vaak zondagsmiddags even theedrinken bij mijn schoonmoder in Groningen. Zij had dan even bezoek en ik had bij terugkomst minstens 140 kilometer op de teller staan.
We begonnen de de grote fietstocht in Rijen en via Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Enschede, kwamen we de dag voor de groots opgezette opening in Emmen aan. Het was een tocht van 500 kilometer in twee dagen, die we met 45 man begonnen en waarvan er 42 aan de eindstreep kwamen.

Timkrabbe_bladwijzerdwIn 2001 kreeg ik een andere partner. Mijn racefiets kwam al een tijdje niet zo vaak meer uit de schuur. Zij kwam te werken in een boekhandel van een keten die destijds het verschijnsel "Schrijver van de maand" kende.
Tim Krabbé viel ook een keer die eer te beurt, en ter gelegenheid daarvan kwam hij signeren in deze boekwinkel!
Ik kwam in de gunstige omstandigheid, dat ik een redelijk ongestoord gesprek met Tim kon voeren. Uiteraard ging dat over het fietsen. We ontdekten ook dat we in leeftijd drie dagen verschillen. Tim signeerde daar toen mijn intussen al enigszins vergeelde exemplaar van De Renner.
Ik heb het boekje even weer opgezocht: hij signeerde het op 9 maart 2002.

Timkrabbe_opdrachtdw

Voor ons een gedenkwaardige datum: maandag aanstaande, 9 maart 2009, is onze enige kleindochter jarig. Als je haar hoort praten zou je niet denken dat ze nog maar vier wordt.
De grote hobby van haar vader is… het volgen van de grote wielerrondes. Samen met vrienden houdt hij competities in het voorspellen van de uitslagen, en hij gaat ook vaak naar wedstrijden toe om foto´s te maken. Het lukt hem vaak om mooi dicht bij de renners te komen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Tim Krabbé

  1. Ja, lang geleden heb ik dat boek ook gelezen. Niet dat ik zo gek op wielrennen ben, maar er werd zo lovend over geschreven.
    Altijd leuk, een gesigneerd boek.

    Nog gefeliciteerd, was het prinsesje niet?

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Thérèse: inderdaad, de prinses! Ik ben overigens ook niet echt een wielrenner, maar ik ken wel het gevoel als je een lange, steile klim opgefietst bent zonder af te stappen (of om te vallen): het was zwaar, maar ik heb het gehaald, Yippie! Daarom heb ik bewondering voor die “echte renners”, amateur of professional… En Tim fietst elke week nog zo’n 400 kilometer.

  3. Die Tim, goh, nee, dat zal ik niet gaan doen.

Geef een reactie

