De dood en het Podium

Ik las dat Hank Locklin is overleden. Hij heeft tot op hoge leeftijd opgetreden.
Toen ik zijn naam las, nam muziek bezit van mijn hoofd, al voordat ik verder las.Send me the pillow that you dream on en Please help me I’m falling (in love with you) waren in Nederland grote hits.
Het waren misschien wel de eerste songs in Country-sfeer die me bereikten. De Nederlandse Lydia & The Melody Strings hadden succes met een cover van "Send Me The Pillow".

In het bericht werd ook vermeld dat Hank_Locklin 47 jaar heeft opgetreden in de Grand Ole Opry, ’s werelds oudste Country Music radioprogramma.
Dat werd tot 1947 "live" uitgezonden vanuit het Ryman Auditorium in Nashville. Later ontstond het Gaylord Opryland Resort & Convention Center

Eind januari / begin februari 1998 was ik in Nashville, USA. Het was mijn eerste echte buitenlandse reis privé. Om daar voor één dag naartoe te gaan vond ik zonde, zeker naar Nashville, de thuisbasis van de countrymuziek. Daarom heb ik daar een volle week van gemaakt.
Ik heb er rondgesnuffeld op Music Row. Heel indrukwekkend vond ik de verbeteringen in een manuscript van een bekende song van Hank Williams in de Country Music Hall of Fame and Museum.

Ik maakte een live-optreden mee in een kroeg, waarbij de frontman van de band vroeg om  Heineken Beer, en ik zei: "That’s what we drink at home, please let me have a local beer."

Ik heb het Ryman Auditorium bezocht, in het hart van Nashville. Ik kon er vrij rondlopen in de zaal en kon ook het podium op. Ik keek de zaal in vanaf dat podium, met de muziek van Hank Williams (mijn melancholieke favoriet sinds eeuwen), Hank Locklin en al die andere Country-sterren in gedachten: overweldigend!

zaal vanaf het podium, Ryman Auditorium (1)
:
zaal vanaf het podium, Ryman Auditorium (2)

Ik heb live-opnamen van concerten in die zaal gehoord op de radio. De rillingen lopen me nu nog over de rug als ik mezelf terugdenk op dat podium en de muziek van al die fantastische muzikanten en zangers terughaal in mijn hoofd, die ze daar ten gehore hebben gebracht…

Het Ryman Auditorium is oorspronkelijk gebouwd als kerk. Ik snap nu ook de performance-drang van die TV-dominees, die op zo’n podium staan en de gave hebben de mensen aan zich te kluisteren.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op De dood en het Podium

  1. Ja, dat maakt indruk, dat begrijp ik wel. Ik hield eerst niet zo van country, maar de laatste tijd ben ik het veel meer gaan waarderen.
    Groetjes Th.

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Thérèse: Ook ik ben selectief in wat ik mooi vind in country; er zijn zó veel richtingen en zó veel verschillende artisten…
    Sommige instrumenten of combinaties (mits goed bespeeld) werken zó overweldigend en direct op mijn emoties, dat ik er geen weerstand aan kan bieden.
    Waar dat vandaan komt weet ik niet, is ook niet belangrijk.

Geef een reactie

