"Even Apeldoorn bellen"…

Nog steeds verbijsterd door de gebeurtenissen gisteren in Apeldoorn, volgen we de nieuwe informatie zoveel mogelijk.
Door de mediahype is het moeilijk om geruchten te onderscheiden van bevestigde feiten. De feiten kunnen leiden naar een verklaring hoe deze dader tot zijn wanhoopsdaad gekomen is.
Is het onmogelijk dat ik en jij tot een wanhoopsdaad komen?
Roep niet te vlug en te hard "NEE", misschien geeft zo’n primaire reactie juist aan dat het dichterbij je staat dan je denkt…
Ik denk dat iedereen kan doorslaan, als de druk te groot wordt.
Kleine oorzaken kunnen binnen gevoelige systemen grote gevolgen hebben, zoals Edward N. Lorenz vastlegde in zijn theorie van het "vlindereffect".
En de menselijk psyche is een gevoeliger, en minder rationeel systeem dan we zelf graag voor waar willen aannemen…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op "Even Apeldoorn bellen"…

  1. Alternater zegt:

    Persoonlijk denk ik dat iedereen wel zo zijn agressie momenten kent. Maar meestal zijn er genoeg factoren daar omheen die een katalyserende werking hebben.

    Zo was ik jaren geleden eens boos op mijn onwelwillende pc en wilde een harde dreun op het toetsenbord geven. Verstand zei in een miliseconde, die gaat kapot, dus ik sloeg er naast.
    Het bureaublad zakte dan ook netjes door de houten verbindingsplugjes.

    Sindsdien denk ik langer na en relativeer het gebeuren.

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Alternater: iedereen kent inderdaad die momenten, en de meeste mensen leren van die “flip-momenten”. Een flip-moment als de emmer vol is, produceert de druppel die een projectiel wordt…

  3. tagrijn zegt:

    Natuurlijk, de ratio legt het wel eens af tegen het gevoel op bepaalde momenten. Het gekke is dat ik maar steeds het idee heb dat bij Karst T. de stoppen waren doorgeslagen, dat hij op zijn doel afging, maar dat plotseling toch de ratio overwon, zich op het allerlaatste moment bedacht, waardoor hij die voor hem fatale rare bocht met de auto maakte van de bus af tegen de naald aan.

  4. Marijke zegt:

    @tagrijn: Ik merk dat ik bij het lezen van jouw reactie over de ‘inkeer’ van Karst T. deze gedachte ook bij mij latent aanwezig is geweest, die nu manifest is geworden!

  5. Dwarsbongel zegt:

    @Tagrijn @Marijke: Ik heb een prozaïscher idee bij die rare bocht naar de naald: hij had zich zodanig misrekend, dat hij al met zijn kop tegen de voorruit was geknald bij de botsing met dranghekken en publiek, dat hij geen controle meer had…

  6. Natasza zegt:

    Vreselijk drama, zag het live op televisie vanuit Italie. Maakte veel indruk.

  7. Pasula zegt:

    En toch is er altijd een stemmetje dat zegt: niet doen.
    Bij mij tenminste wel.
    Zelfmoord kan ik dan ook niet begrijpen, er zijn altijd wel instanties die hulp kunnen bieden of familie en vrienden. Maar goed, ik heb die drang dan ook nog nooit gehad en een ieders hersenen werken weer anders.

  8. Dwarsbongel zegt:

    @Pasula: Soms is iemand tot het uiterste in zichzelf gekeerd. Of zó teleurgesteld in de mensen om hem (m/v) heen, dat het vertrouwen in ALLE mensen weg is. Hulp vragen is dan geen optie (meer). Wat doe je als je dan “flipt”?

Geef een reactie

