Sieberdeglabberdemeraussie

Ik heb een raar hoofd. Vanmorgen zwom daarin, tussen het gedichten schrijven door, ineens de kreet: "aine sieberdeglabberdemeraussie".
Ik weet wel waar die vandaan komt: een "verre oom" die woonde naast waar ik kortstondig gewoond heb, placht die kreet te slaken als hij uiting wou geven aan een staat van grote verwondering of verrassing.
Hij was een rasechte Drent, dus de kreet moet zijn/haar wortels hebben in het Nedersaksisch. Het is mogelijk dat de geschreven versie iets zou moeten zijn als: "sieber de glabber de me raussie", maar de vraag is, of hij ooit eerder op schrift gesteld is.
Misschien is het een zeer particuliere, zelf gecreëerde uitdrukking, die nooit is bedoeld om opgeschreven te worden. In elk geval was hij tot nu toe niet te vinden op internet.
En omdat ik zo’n raar hoofd heb, waar zulke dingen in de diepe duisternis der vergetelheid onopgemerkt blijven rondzwemmen tot ze weer eens komen luchthappen, staat ‘ie er vanaf nu wel!
Wie van jullie heeft deze kreet ook wel eens eerder gehoord of gezien?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Sieberdeglabberdemeraussie

  1. Gelkinghe zegt:

    Ben geboren en getogen in Drenthe, luisterde vroeger ook vrij vaak naar de Drentse uitzendingen van de RONO, maar deze kreet levert geen enkele herkenning bij me op. Mijn conclusie is dat het iets particuliers is.

  2. Pasula zegt:

    Nee ik ken de kreet niet, maar misschien wordt het nu bekender. 😉

  3. tagrijn zegt:

    Gezocht in het Etymologisch Dialectwoordenboek. Maar kom niet ver dan dat een siebel/sieber een ui is.

  4. Ken heel wat kreten, maar deze………. hahhahahah nee echt niet.

  5. Marijke zegt:

    Sinds 1 juni ongeveer staat het woord ineens wel op Google. Schijnt van ene Dwarsbongel o.i.d. vandaan te komen.
    En hij schijnt het woord van een verre oom te hebben; maar ja, waar die het nou vandaan gehaald heeft..

Geef een reactie

