Cota de Witteveen

Vandaag eindigt de tweede etappe van de Vuelta / Ronde van Spanje in onze Drentse stad dorp, Emmen. Vandaag vindt tevens het jaarlijkse Full Colour Festival plaats.

De eerste bergtrui kan worden verdiend op de Cota de Witteveen op de weg langs het kerkhof waar CdK Relus ter Beek is begraven. Deze "berg" ligt op 30m +NAP, terwijl het maximale hoogteverschil in de hele etappe iets van 20 meter is. Het is een eerbetoon aan Relus ter Beek, die de komst van de Vuelta naar Assen heeft bewerkstelligd.

Ik heb aan dat kerkhof een andere herinnering. Er is een jonge man begraven, die dank zij mij ooit door de rechter is veroordeeld. Het was omstreeks 1962. Ik fietste op een zaterdagavond met een van mijn broers van Westerbork terug naar huis in Zweeloo, toen ons een luidruchtige groep leeftijdgenoten tegemoet kwam. Zij zongen zoiets als dat Witteveen de enige goede plaats op aarde was, maar vooral dat alle met name genoemde plaatsen in de omgeving hun plaats op aarde niet waard waren. Daar riepen ze dus allerlei minderwaardige kwalificaties over. Ook over onze woonplaats. Zachtjes zei ik tegen mijn broer: "Nou, Witteveen lijkt mij ook niet alles."
Het onmogelijke gebeurde. Dwars door alle gelal heen had mijn zachte opmerking toch het oor van een van de knapen bereikt, en voordat we het door hadden was hij gekeerd, had hij mij van de fiets gesleurd en een paar forse klappen toebedeeld.
Zijn maten waren inmiddels ook gekeerd en kalmeerden de knaap, die een kop groter was dan ik en bepaald vooraan had gestaan bij het uitdelen van spieren. Ze reden weg, terwijl hij nog bleef doormopperen.
Daar stonden we. Tand door de lip, jas vol bloed, trillende knieën.

We zijn direct langs het politiebureau gegaan, en hebben aangifte gedaan. De plaats van herkomst van de dader was bekend, en "onze" politiepost nam contact op met de post in Witteveen. De plaatselijke diender reageerde: "O, dat moet J.S. geweest zijn"…
De rechter veroordeelde hem tot een boete en het betalen van de schade.
Later hoorde ik dat hij, al op jonge leeftijd, met een dronken kop zijn auto tegen een boom had gestuurd.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Cota de Witteveen

  1. ronde van spanje in… drenthe…???toch klinkt dat raar hoor…

Geef een reactie

