Jan Pen

Ik ben geen econoom, mijn universitaire opleiding reikt niet verder dan Loopjongen ("Leerling Bediende") en later Technisch Assistent, maar het bericht van het overlijden van Jan Pen roept wel een persoonlijke herinnering bij mij op.

Jan Pen was hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen van 1956 tot 1986. Ik werkte bij de Rijksuniversiteit Groningen van 1960 tot 1966. Hij zat bij de Economische faculteit, ik werkte bij het Natuurkundig Laboratorium. Met de spreiding van alle mogelijk instituten over de hele stad en omgeving was de kans dat we elkaar tegenkwamen niet zo groot. Alhoewel, als loopjongen kwam je nog wel eens ergens!
In onze "gezamenlijke periode" heeft er een voetbalwedstrijd plaatsgevonden, waar ik een herinnering aan overgehouden heb. In elk geval het ene team bestond uit hoogleraren.

Vanuit ons eigen "Lab" werd er ook wel eens iets van dien aard georganiseerd, zoals een zeilmiddag op het Paterswoldse meer. Of een voetbalwedstrijd. Er was dan een team van medewerkers uit de technische werklaats en instrumentmakerij, altijd de sterkste ploeg. Verder een team van wetenschappelijke medewerkers, van student tot lector, die zich WWW (het idee van internet was nog ver weg) noemden, dat stond voor "Wetenschappelijke Wedstrijd Winnaars". De overige spelers verzamelden zich in VAW: "Van Alles Wat". Daar hoorde ik bij, al was ik niet bepaald een goed voetballer.

De voetbalwedstrijd waar ik het eerst over had, omvatte meerdere faculteiten, anders had er nooit een team van alleen hoogleraren gevormd kunnen worden. Reconstruerend kom ik tot de conclusie, dat deze bijzondere wedstrijd een bijzondere universitaire aanleiding moet hebben gehad, en ik kom dan uit in 1964. Toen bestond de Rijksuniversiteit Groningen 350 jaar. Daaromheen werden allerlei festiviteiten georganiseerd.
Ook deze heugelijke voetbalwedstrijd. Nou ja, één verschijnsel daaruit. De doelman van de hoogleraren is me bijgebleven, en dat was Jan Pen. Hij zal toen 43 zijn geweest. Ik was een toeschouwer van 21.

Hij wekte niet echt de indruk van een geroutineerde sporter, want hij stond met een grote sigaar bij een van de doelpalen. Hij leek daarbij het toonbeeld van de spreekwoordelijke "tevreden roker", maar bleek toch zijn aandacht bij het spel te hebben. Telkens als de bal dreigde in de richting van zijn doel te komen, bracht hij eerst zijn sigaar in veiligheid, alvorens zijn plaats in het midden van het doel in te nemen. Ging de bal weer de andere kant op, dan werd de sigaar weer in ere hersteld.
De uitslag van die wedstrijd? Een humoristische herinnering…

Dank je, Jan Pen, voor de glimlach die ik steeds weer op mijn gezicht ontdekte als ik je naam hoorde!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Jan Pen

  1. Wat schitterend, hahahaha!! Steeds die sigaar even opzij leggen; ik zie het nu niet meer gebeuren. Een heel leuke herinnering.

  2. tagrijn zegt:

    Geweldige herinnering aan Jan Pen. En goed dat je dit hebt opgeschreven.

  3. Bertie zegt:

    Een van de leukste herinneringen!

Geef een reactie

