Film van Groningen in 1916

Vervolg van de zoektocht naar de voetsporen van mijn vader.

Film_1

Ik citeer vandaag Gelkinghe, die ook weer "Via" beelden ontdekte van de stad Groningen, opgenomen in het geboortejaar van mijn vader: 1916.
Gelkinghe:

Er staat een prachtige film van Groningen uit 1916 op de VPRO-site ‘Eeuw van de stad’. Misschien moet je net als ik even reloaden om de beelden in het juiste, grote formaat op het scherm te krijgen – kijk anders hier – maar dan heb je ook wat. De maker is onbekend, maar diens impressies, vaak geschoten vanaf een tram, zijn vertoond in een Polygoon Bioscoopjournaal van 1928.

Mijn vader werd geboren in Hoogkerk, zo’n 5 km van Groningen. Hij ging, na de Lagere School, vanaf juni 1929 naar de Ambachtsschool in Groningen.
Deze filmbeelden zijn dus van 13 jaar eerder, maar geven, denk ik, een idee van het verschil met nu.
Delen van de stad die in WO2 zijn weggebombardeerd, staan er nog, maar het belangrijkste verschil is toch waarschijnlijk de mensen in het straatbeeld en hun manier  van zich verplaatsen.

Van 1960 tot en met 1966 heb ik zelf in de stad Groningen gewerkt en gewoond. Nadien was mijn contact met de stad veel minder intensief. Toch frappeert het me, dat ik vrij veel van de beelden herken.

Update 22:46: Ik realiseer me ineens dat mijn vader deze beelden nooit gezien zal hebben. Ze zijn vertoond in het  Polygoon Bioscoopjournaal van 1928. In die tijd was het voor gereformeerden "not done" om naar de bioscoop te gaan, laat staan om kinderen van Lagere-Schoolleeftijd aan zulk werelds geweld bloot te stellen!
Een verlichte dominee vertelde in mijn jonge jaren, dat er een christelijke club was opgericht, die stichtelijke films ging vertonen (later de CEFA?). Het werd dan echter geen "film" genoemd, maar "trilbeelden"…

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

5 reacties op Film van Groningen in 1916

  1. nanos zegt:

    Ik ken Groningen nauwelijks, maar ik heb de film met plezier bekeken. Zo moet het ook in andere steden geweest zijn. Mijn moeder moet toen vier jaar geweest zijn, mijn vader één, in Leiden.

  2. Dwarsbongel zegt:

    @Nanos: Grappig, mijn grootouders hebben beide in het onderwijs gezeten in Leiden. In 1907 zijn ze vandaar vertrokken naar Nieuw-Amsterdam. Mijn moeder heeft later nog in Leiden gewerkt, geloof ik.

  3. Dwarsbongel zegt:

    @Marijke: Ik vraag me af of Stijn Streuvels met de term “trilbeelden” hier wel filmbeelden bedoelt. Even biografisch naar hem gezocht, vond o.a. deze: http://users.belgacom.net/willem.vdd/teezies/streuvels.htm
    Stijn Streuvels staat vooral bekend om zijn beschrijvingen van de natuur, vandaaruit zou ik deze tekstfragmenten goed kunnen plaatsen als het gebruik als metafoor van de trillende, warme lucht boven de aarde, die het beeld daar achter vertekent.
    De trilbeelden die “mijn dominee” bedoelde, waren duidelijk bedoeld om, met een minder beladen benaming, het toen moderne medium film toch binnen het bereik van de protestantse achterban te brengen.
    Streuvels is blijkbaar RK opgevoed, en volgens bovenstaande biografie waren er al in 1935 plannen voor het verfilmen van zijn werk.
    In protestantse kring had men (bij gebrek aan de biecht, waarmee je “het kwaad” achteraf kunt neutraliseren?) veel meer angst voor de kwalijke invloed van het medium film.
    Dat suddert nog steeds na; zie dit artikel van 17 april 2009 uit het Nederlands Dagblad, dat op orthodox protestantse grondslag berust:
    http://www.nd.nl/artikelen/2009/april/17/leren-kijken

  4. Het was natuurlijk veel beter geweest als je lang van je vader had mogen genieten en hij van jou, maar toch een ontroerende speurtocht, vind ik het.

Geef een reactie

