Kinderopvang op school?

Wil staatssecretaris van Hoof graag een goede beurt maken bij zijn politieke leider, Jozias van Aartsen?
Het lijkt toch meer dan toeval: van Aartsen laat een profeballon op over verplichte brede kinderopvang op scholen.
Vlak daarna kiest de proefballon van van Hoof het luchtruim: laat die kinderen opvangen door Bijstandsmoeders met kinderen jonger dan vijf jaar.
Die vrouwen kunnen we niet op een andere manier de duimschroeven aanzetten, dus leggen we ze deze verplichting op, zullen ze wel denken.
Zou ik er gelukkig mee zijn mijn kinderen te laten opvangen in een dergelijk systeem?
NEE.
Ten eerste worden deze dames ertoe verplicht, geeft dat hen de motivatie om met mijn kinderen om te gaan zoals ik vind hoe dat zou moeten?
Ten tweede kun je je afvragen of deze dames daar allemaal wel geschikt voor zijn: niet iedereen die zelf kinderen heeft is geschikt om kinderen goed op te vangen, laat staan op te voeden.
Ten derde is het de vraag of deze dames deze verplichting niet lichthartig wordt opgelegd: er wordt kennelijk over hen gedacht alsof ze dit blijmoedig met beide handen zullen aangrijpen om de verveling te verdrijven. Zelf heb ik uit de praktische wereld meer de indruk dat deze vrouwen hun handen vol hebben aan het verzorgen van hun kinderen. Daar staan ze helemaal alleen voor. Dan moeten ze ook nog zien de eindjes aan elkaar te knopen, wat met het huidige kabinetsbeleid steeds moeilijker wordt.
Ten vierde kun je volgens mij beter andere uitkeringsgerechtigden hiervoor inschakelen. Het aantal uitkeringen wordt daardoor toch niet minder. En je bespaart veel mensen veel zinloze sollicitaties naar banen die er niet zijn, of tenminste niet voor hen.

Nee, van Hoof is nu staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, maar hij lijkt mij meer verstand te hebben van zijn eigenlijke stiel, de Marine of meer algemeen: Defensie!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Kinderopvang op school?

  1. Mij lijkt het zinvoller om aan ‘Bijstandsmoeders’ (wat een rot woord!) de keuze te laten. Dus een manier om ze een kans te geven weer deel te nemen aan het arbeidsproces.
    Waar dan overigens wel een goede beloning=bonus tegenover moet staan. En deze beloning moet dan van rijkswege komen en niet de gemeenten hiervoor op laten draaien.
    En verder is het beslist noodzakelijk dat het net zoals in een gewone sollicitatieprocedure alleen de echt geschikte, en dus ook gemotiveerde kandidaten worden aangenomen.

  2. Erwin zegt:

    Mij lijkt het zinvoller om iedereen die nu in de bijstand zit in de gemeentelijke banenpool te stoppen. En te laten werken, terwijl ze een opleiding genieten. Op die manier bouwen ze aan hun eigen kansen.

  3. maria zegt:

    ik ben het met alle vier eens
    ook ik kan hier echt niet achter staan !

  4. Dwarsbongel zegt:

    De reactie van “Hans” (waarop de vorige reactie slaat) heb ik verwijderd.
    Die was kennelijk van iemand die vond niet genoeg in het middelpunt van de belangstelling te staan.
    Hij (m/v) reageerde zijn frustraties anoniem af, zonder iets bij te dragen aan de discussie.
    Het IP-adres is genoteerd.

  5. maria zegt:

    @dwarsbongel wat vervelend zeg ik bedoel”hans”
    fijne donderdag van mij

Geef een reactie

