Technitaligheid

Bij het opruimen van een oude computer vond ik bestanden, waar ik destijds nog wel eens lol aan beleefd heb. Zo was daar het toespraakje van een oudere collega bij zijn (op verzoek van het bedrijf een paar jaar uitgestelde) afscheid om met de VUT te gaan.

Wij zaten in twee kamertjes naast elkaar, in een uithoek van het gebouw. Dick was toen ruimschoots jonger dan ik nu, het was begin 1989. Ik was mijn eerste ASIC aan het ontwerpen.
Dick deed iets aan materiaalonderzoek en dergelijke, en heeft tot zijn afscheid het gebruik van een computer weten te vermijden. Hij werd wel eens vriendelijk geplaagd met zijn elektrische typemachine (“mechanische PC zonder geheugen”), en als een soort van revanche wou hij in zijn speech een heleboel computer-termen ten gehore brengen, waarvan het merendeel van de aanwezigen geen hout zou begrijpen.
Dit stuk wartalige woordspelingen heb ik daartoe voor hem geschreven:

“Ik denk dat ik een realtime multi-user en multi-tasking operating system op een 32 MegaHertz AT-80c386 met gepartitioneerde 100 MegaByte harddisk en 16 Meg nonvolatile virtual bubble memory nodig heb, om via het V22bis-protocol met een UART op 1200 kilobaud aan ethernet, de kunstmatige intelligentie te kunnen raadplegen van Kermit.

Die kan me misschien helpen om te begrijpen hoe door een hexadecimale patch in de relocatable PASCAL-code, een bug veroorzaakt kon worden in de zero carry flag van de box-queue, zodat de stack op de bus naar de heap gezet werd, en de accu alle registers opentrok.

Maar misschien ben ik niet de enige die het niet begrijpt, en was dit gewoon het gevolg van een virus met delay in de acces van een Flip-flop, met RISC van UNIX in ASIC of EEPROM.

Dit verhaal is niet WordPerfect, en het verschil tussen een co-processor en core-processor blijft een mysterie. Voor mij is Norton een motorfiets, en LOTUS een bloem.”

Wie ingeburgerd is in de techniek, ziet direct dat het “uit de oude doos” is. De technische specificaties van toen worden nu, na slechts 30 jaar, gezien als pre-historisch, en veel destijds gangbare programma’s en methoden zijn vergeten en vervangen door veel betere of snellere.
Ik zal niet alle termen bijlangs gaan, dan wordt het een complete cursus oude techniek, met een paar standvastige elementen. Ik pik er een paar algemene uit:

  • KERMIT was zowel de kikker uit Sesamstraat, als een manier om bestanden uit te wisselen tussen computers. Iets dat op internet leek was toen alleen nog maar beschikbaar voor militaire of wetenschappelijke instellingen.
    De gewone burger kon met zijn hobbycomputer via een gewone telefoonlijn inbellen (zeer traag!) op “Bulletin Boards“: de eerste PC’s of vergelijkbare computers, die bij iemand thuis stonden en dienden als knooppunt voor een aantal gebruikers met dezelfde interesse. Met het programma KERMIT kon je bestanden uitwisselen met de Bulletin Boards.
  • PASCAL is een programmeertaal, die je als het ware “dwingt” om netjes te werken, zodat je (of iemand anders!) later beter begrijpt hoe het in elkaar zit, als het programma aangepast moet worden.
  • WordPerfect was de toen meest gebruikte tekstverwerker, maar is later door Microsoft Word verdrongen. Nu is het gratis pakket OpenOffice.org sterk in opkomst, dat hetzelfde kan als Microsoft Office, en beschikbaar is voor “alle” besturingssystemen.
  • Veel mensen denken bij de naam Norton aan de bekende Antivirus software, maar voordat mijn generatie daarvan gehoord had, waren we onder de indruk van de motorfietsen met die merknaam.
  • Het spreadheet-programma Lotus 1-2-3 zei Dick helemaal niets: hij was ongelooflijk handig met de rekenlineaal (“schuifcasio”). Als begenadigd amateurschilder was hij veel meer onder de indruk van de schoonheid van de natuur, zoals de Lotus-bloem.

En artistieke interesse was ook precies waarop we elkaar gevonden hadden, terwijl weinig collega’s zich daarmee bezig hielden en er eerder wat lacherig over deden…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Technitaligheid

  1. Er staan inderdaad nog een hoop oude dingen op de pc.
    Zo heb ik hier onder in een kastjke ook nog een hele computercursus staan.
    Denk dat hij niet meer up to date is hahhah

  2. tagrijn zegt:

    Prachtige tijd, het embryonale stadium van de pc. Ik had net zo’n ding op mijn bureau gekregen als een van de eersten. De floppy’s werden afgeschaft die we gebruikten, inderdaad voor een el.schrijfmachine zonder geheugen.In plaats daarvan kregen we nu diskettes warop maar liefst 1,44 MB aan tekst kon. De complete tekst van het blad waarvoor ik werkte kon daarop. Een wonder waarover we niet uitgwepraat raakten, niet wetend wat de zeer nabije toekomst nog voor ons in petto had.Na de deadline werd de diskette naar de drukkerij gebracht, ergens in Hilversum. Totdat een paar handige jongens van de drukkerij wat kwamen goochelen aan mijn computer en ik via mijn telefoon de tekst kon doorgeven. Bijna een uur kon je dan de telefoon niet gebruiken, want de bestandjes werden ‘overgeseind’ zoals we dat noemden. En dat dat verlossende telefoontje van de drukkerij: we hebben alles binnen! Zelfs de complete hoofddirectie stond op mijn kamer om deze gebeurtenis met eigen ogen te aanschouwen. Want zoiets kon toch niet! Maar het kon dus wel. Wat een revolutionaire uitvinding. Niettemin moesten foto’s en andere illustraties nog worden gebracht. Maar in die tijd was de tekst al ‘gezet’ en konden de stroken ter correctie mee terug. De productietijd van het blad werd zo met bijna een dag teruggebracht. Konden we nog actueler zijn! Natuurlijk brachten we dit groot in het volgende nummer.
    En zo zullen de mensen na ons over een jaar of twintg meewarig glimlachen over de primitieve techniek waarmee we ons nu behelpen.

  3. Dwarsbongel zegt:

    @LG: Ik heb er ook nog veel van dat spul opstaan, waar ik geen afscheid van kon nemen: ontwikkelingen van apparatuur waar ik trots op was (en nog steeds ben). Het moet nu maar eens enigszins opgeruimd. Maar er staan ook dingen op die me nog steeds dierbaar zijn.
    @Tagrijn: Prachtig verhaal, heel herkenbaar voor onze tijdgenoten, denk ik! Wat was het: 300 baud up/down, of 1200 baud down/ 75 baud up?

Plaats een reactie