Nieuwjaarsvandalisme

Nog even nieuws kijken op het www. Ik zie de kop: Hoe het nieuwjaarslopen verdween en lees: nieuwjaar-slopen.
Een punt in mijn opvattingen, waarover ik in deze tijd van het jaar nogal eens mijn mening geef. Op mijn veertiende was ik nog "zo groen als gras" en kwam, opgegroeid als enig kind tussen volwassenen, terecht in een gezin met negen kinderen, de meesten ouder dan ik. Vanuit een provincieplaats naar een plattelandsdorp. Ik had een half jaar alvorens ik daar mijn eerste oud- en nieuwjaar meemaakte. Dat was volstrekt nieuw voor me: rondbanjeren en kattekwaad uithalen.

Ik herinner me uit die tijd dat een dronken boerenzoon hardlopend voor twee politieagenten op fiets naar het bureau werd afgevoerd, omdat hij midden op de dorpsstraat een melkbus met carbid liet knallen. Hij zat op de melkbus met zijn colbert binnenstebuiten. Het probleem was voornamelijk dat de deksel van de melkbus een onvoorspelbare koers zou kunnen volgen en daardoor schade zou kunnen aanrichten.

De activiteiten van de jeugd in het dorp op oudejaarsavond concentreerden zich op "slepen" en carbidschieten, want commercieel vuurwerk was buiten het financiële bereik van de meesten. Carbid kocht je gewoon bij de dorpssmid.
Lege verfblikken met een goed sluitend deksel waren geschikt. Wie een melkbus kon versieren voor het carbidschieten had het helemaal gemaakt!

"Slepen" was de kunst om niet specifiek beheerde, buiten geparkeerde voorwerpen, vooral rijdende, op een rare plaats te brengen of samen te brengen op een centrale plaats. Zo kwam er een fietsenrek bovenop een hoge graansilo van de plaatselijke landbouwcoöperatie terecht, en een boerenkar op het dak van de kerk. Ook werd er een boerenkar met stront geparkeerd voor de deur van de plaatselijke drogist, die er geen geheim van maakte dat hij zich niet thuis voelde tussen "die domme boeren hier". Dat een baksteen onder de achterklep van de kar werd geschoven maakte zijn stoep extra geurig en glibberig…

Een aantal jaren later verhuisde "ons" gezin naar de provincieplaats waar ik was opgegroeid. Toen was het nog meer een dorp met ongemerkte overgang naar platteland, terwijl het nu meer stadse capsones heeft.
Ik was die jaarwisseling daar.
We sleepten een boerenkar, zo'n klassieke blauwe wipkar, naar het centrum en lieten die daar staan. Maar we waren hevig verontwaardigd toen verderop een aantal kornuiten bezig waren om van achter een bloemenwinkel bloempotten op straat kapot te gooien.

We weten eigenlijk ook zeker, dat de politie, die er toen net aan kwam, ons opzettelijk liet lopen en de bloempotters wel achtervolgde…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Nieuwjaarsvandalisme

  1. Voor mij, afkomstig uit Breda (N.Brabant) is dit gebeuren volkomen onbekend. We, mijn broers eigenlijk, schoten wat eenvoudig vuurwerk af en daarna gingen we wat lekkers eten. Ik zal mijn broers eens polsen. Misschien zijn zij daarna nog naar buiten gegaan, maar voor 12 uur en nog een tijd daarna was het een huiselijk gebeuren. Wat een verschillen, hè?

    En ja…die bloempotters, dat waren echt vervelende knapen.

  2. Erwin Troost zegt:

    Ik lees ook woorden die ik normaal niet zou lezen of horen. Bloempotters, bijvoorbeeld.

    De stad is toch iets anders dan.

  3. Dwarsbongel zegt:

    @Thérèse: ik denk dat het “slepen” meer iets van het platteland is dan van de stad. Het zijn kwajongensstreken zonder vernieling. In onze jeugd tenminste.
    @Erwin: Bloempotters is een zelfverzonnen woord in het kader van dit verhaal. Dit verhaal speelt in een plaats die formeel nog steeds dorp is, maar in die tijd helemaal in de overgang was tussen plattelandsdorp en provincie”stadje”. De capsones van nu reiken daar ver overheen…

Geef een reactie

