Zoektocht in de sneeuw, met uitglijers

Vervolg van de zoektocht naar de voetsporen van mijn vader.

Vanwege familiebezoek was ik onlangs even weer dichtbij de omgeving waar mijn vader het begin van WO II meegemaakt heeft. Ik zou de terugweg alleen afleggen, dus ging ik op verkenning. Langs inmiddels tamelijk bekende wegen wou ik kijken wat ik ter plaatse kon herkennen uit mijn zoekresultaten.
Stom genoeg had ik geen afdrukken kunnen maken van kaartjes die mij toegestuurd waren en dingen die ik zelf uitgewerkt had, omdat ik middenin een procedure zat van het volledig her-installeren van mijn computer, omdat die nogal in de war was geraakt..

Met mijn herinnering als Tom-tom reed ik naar Bergen aan Zee, waar Zoeklicht 1 van Sectie 2 “bij het Bio vakantie-oord” moet hebben gestaan. Vanaf deze post, Zoeklicht 1 van Sectie 2, is destijds de eerste melding gekomen van Duitse vliegtuigen die vliegpark Bergen gingen aanvallen.
Ik rijd eerst een ronde door het dorp en blijk ineens weer op de rotonde aangekomen waar ik binnenkwam. Ik ga even rondjes rijden om te kijken en na te denken. Ik zie een paar oudere, grote gebouwen en koers in die richting. Iemand die is wezen hardlopen staat bij zijn auto en ik vraag hem of dat het voormalige Bio-vakantieoord is. Hij antwoordt bevestigend.

De gebouwen zijn er nog wel, maar hebben een heel andere functie, en in de omgeving stikt het van de “VERBODEN TOEGANG” bordjes. Een pad dat ik even probeerde, kostte me bijna m’n nek door de gladheid, en strandde bovendien weer op “Art. 461”.

Koloniewegje

Voor het middelste gebouw staat een bord met informatie over de historie van de gebouwen. Ik lees: “In dit laatste huis bracht Adriaan van Dis zijn jeugd door”. Adriaan is in december 1946 geboren.
Mijn vader was daar in 1939/1940; hij is ongetwijfeld in Bergen aan Zee geweest, omdat zijn broer daar vanaf maart 1940 gelegerd was als infanterist. Tegenover de gebouwen is een veldje: zou daar dat zoeklicht hebben gestaan, of ergens in de duinen?

Weer thuis, en nadat ik de basisfuncties van mijn computer heb gereanimeerd, kom ik tot de ontdekking dat er nog een koloniehuis is geweest, op het Russenduin, en dat dat het Bio-vakantieoord was. Nu zit daar de “Verenigingskerk” ofwel de sekte van Moon…

Ja, mijn vader heeft daar ook winter meegemaakt. Hij zat er van september 1939 tot mei 1940 en beschrijft in de post naar huis dat ze het erg koud hebben. Hij zat echter niet bij Zoeklicht 1, in Bergen aan Zee, maar meestal bij Zoeklicht 2, bij “De Franschman” en ergens schrijft hij dat hij even bij Zoeklicht 3 zit, in de buurt van Stoomwasscherij ’t Woud, waar ook ergens het SVP, het Sectie VerzamelPunt moet zijn geweest.

Ik rijd terug van Bergen aan Zee. Dichtbij de plaats waar ik wil rondscharrelen heb ik op de heenweg een parkeerplaats gezien. Naar de straat lopend zie ik aan de overkant ineens een standbeeld. Het blijkt gewijd aan Herman Gorter. Thuis ontdek ik dat hij daar in de duinen gewoond heeft, en dat daar een wandelroute is.

Als ik probeer de omgeving van Zoeklicht 2 te verkennen, vind ik een gebouw waar de naam op staat die bij die omgeving hoort: De Franschman. Maar waar dat zoeklicht nou moet hebben gestaan? Wel vond ik overblijfselen van bunkers, die me in het voorbijgaan nooit eerder waren opgevallen. Maar waren het Nederlandse of Duitse bunkers?

Franschbunkers

Er is post van en aan mijn vader, waarop het adres van een “Stoomwasscherij” wordt gebruikt. Die wasserij bestaat niet meer, ook de gebouwen niet. Maar als ik bij de Franschman loop, rijdt er een auto langs van een hedendaagse wasserij. Ik ken mensen die bezwerend zouden zeggen: “Dat kan geen toeval zijn!” Maar het  zou niet tot me doorgedrongen zijn dat die auto van een wasserij was, als er niets over die Stoomwasscherij had gestaan in die correspondentie, waar ik nu intensief mee bezig ben, van 70 jaar geleden. Er is veel ander verkeer langsgekomen waarvan geen details tot me zijn doorgedrongen, en ook van deze auto herinner ik me alleen dat die van een wasserij was, en uiteraard met een engelstalige benaming.

Ik maak een reeks foto’s van de omgeving, met het idee om er later een panoramafoto van te maken:

100118_franschman_panolog

In de omgeving van Zoeklicht 3 kan ik geen parkeerplaats vinden door de nog dikke lagen sneeuwprut afgewisseld met supermodderige bermen. Dat moet dan later maar.

Ik rijd door naar Egmond aan Zee. Mijn vader had daar contact met een gezin, dat na de Duitse inval ook een bericht naar mijn grootouders stuurde, dat mijn vader en mijn oom “in goede welstand verkeerden”.

19400520_wijkerhsbkrt_2log

Ik vond de straat, een straat met vele gezichten. Er waren ook veel nieuwe huizen, dus of de nummering nog klopt met toen? Ook bleek ik een even huisnummer in gedachten te hebben, terwijl het een hoger, oneven nummer moest zijn. Gelukkig heb ik in de buurt waar beide huisnummers zich bevinden twee foto’s gemaakt, links naar oost en rechts naar west. Heb ik toch een beetje de sfeer.

W_straat

Pkn_1931

Het contact met dat gezin is tot stand gekomen door een kopje koffie na de kerkdienst, weet ik bijna zeker. Dat zal dus bij voorkeur een Gereformeerde kerk zijn geweest.Van de kerken die ik vond, kwam er maar één in aanmerking, de andere twee zijn “Rooms” en “Oud Katholiek”. Dit is een PKN-kerk, de Protestantse Kerken in Nederland. Een sober, steil kerkgebouw. Later thuis ontdekte ik via Historisch Egmond dat dit de Hervormde kerk is geweest, en dat bij de PKN-fusie het veel kleinere gebouwtje van de Gereformeerde kerk daarna het Museum van Egmond is geworden. Toch de volgende keer eens kijken.

Ik ben nog even naar het strand gelopen. Dat het mistig was wist ik al, maar toen ik aan het water stond en omkeek, kon ik de boulevard vrijwel niet meer onderscheiden, en het was bepaald geen eb. Nee, al die hoge flats en hotels waren er destijds beslist nog niet.

Boulevard_1949

Naar huis was nog een dikke 210 km. Daar ben ik toen maar aan begonnen, zodat ik niet al te diep in de avond thuiskwam.
Jammer dat het zo ver weg is, anders kon ik vaker zomaar even naar die omgeving…

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

5 reacties op Zoektocht in de sneeuw, met uitglijers

  1. Pasula zegt:

    Het lijkt me toch erg mooi dat je zo dichtbij was. De omgeving verkennen, sfeer in je opnemen, bijzonder!

  2. Waarom weet ik niet precies, maar ik vind het bijzonder fascinerend om te lezen. Omdat je zo goed schrijft of omdat het toch roerend is die zoektoch naar je vader, die je niet echt gekend hebt of alles bij elkaar?
    Ja, jammer dat je zo ver ervandaan woont, maar in de zomer kan je er misschien een tijdje doorbrengen?

  3. Gert Eldering zegt:

    Misschien kunnen oude luchtfoto’s je ook nog helpen bij je speurtocht. Zie bijvoorbeeld:
    http://www.imagem.nl/historische_luchtfoto%27s

  4. Dwarsbongel zegt:

    @Gert: dank je voor de tip. Ik heb er een mailtje aan gewaagd.

  5. Dwarsbongel zegt:

    @Pasula, @Thérèse: Ik leer de omgeving al een beetje kennen, ben er al een paar keer geweest. Ook voordat ik zo specifiek met mijn zoektocht begon, voordat ik informatie ter beschikking had. Af en toe, in de zomervakanties etc., zijn we daar nog wel eens in de buurt. Het blijft een mooie zoektocht naar wat er nog terug te vinden is. Dat dat beperkt is, wist ik vooraf.

Geef een reactie

