Nelson Mandela vandaag 90 jaar

“Let there be justice for all. Let there be peace for all. Let there be work, bread, water and salt for all. Let each know that for each the body, the mind and the soul have been freed to fulfill themselven. Never, never and never again shall it be that this beautiful land will again experience the oppression of one by another and suffer the indignity of being the skunk of the world.”
Dat is een tekst die Nelson Mandela uitsprak op 10 mei 1994, tijdens zijn inauguratie tot eerste, democratisch gekozen, zwarte president van Zuid-Afrika.

Ik kan niet goed onder woorden brengen hoeveel respect ik heb voor deze man. Na ruim 27 jaar gevangenschap, met zo’n majestueuze houding terugkeren in de maatschappij en zo’n zware taak op zich nemen, zonder te vervallen tot het uitroeien van de voormalige tegenstanders, integendeel.

Misschien kijk ik iets anders naar Zuid-Afrika dan de gemiddelde "gewone Nederlander".
Ik heb een heel vage herinnering aan twee tantes die op bezoek kwamen bij mijn opa en oma, waar mijn moeder en ik toen bij in woonden. Nu weet ik dat dat de jongere halfzussen van mijn grootvader waren, die in Zuid-Afrika woonden.

080715_zonen
Het eerste huwelijk van mijn overgrootvader bracht alleen zonen voort.

080715_dochters
Mijn overgrootvader met zijn tweede vrouw en hun beide, naar Zuid-Afrika geëmigreerde dochters.

Na het overlijden van mijn moeder in 1982 vond ik het adres van één van haar beide tantes, en bracht haar per brief op de hoogte. Er kwam toen ook een ingelijste prent tevoorschijn, waarvan ik vermoed dat die destijds aan opa en oma geschonken is door zijn halfzusjes. Ik herkende hem uit opa’s huis, en heb hem mezelf laten erven. Een verbleekte prent met een vergeeld passe-partout. Een relikwie uit een tijd die, voor mij als kind, weliswaar niet geheel ongecompliceerd, maar wel overzichtelijk, veilig en vertrouwd was.

080715_prent

Twintig jaar na het overlijden van mijn moeder maakte ik een gedicht bij die prent. Onze dichtersgroep had als thema gekozen: Afrika. Zuid-Afrika was inmiddels niet meer het land van de Apartheid. Nelson Mandela was al opgevolgd door Mbeki.

Verbleekt blank Afrika

Een verbleekte prent
souvenir uit Afrika
generaties overleefd
familie die vergeten is

niets blankers op de prent
dan de zongebleekte berg

de harde schaduw
van een witte ladder
langs een witte schuur

zwarte vrouwen met
hun witte hoofdlast

Ik krijg nog steeds een gevoel van plaatsvervangende schaamte, als ik me realiseer dat een van de weinige woorden die, afgeleid van het Nederlands, internationaal furore gemaakt hebben, "Apartheid" is…

Wat ik nog idioter vind, is het kerkelijke geloof waarmee ik ben opgevoed, en dat in het Zuid-Afrika van de Apartheid ook "cultureel erfgoed" was. Het beweert op "Liefde" gebaseerd te zijn, en propageert om je Naaste lief te hebben als jezelf.
Toch werd in naam van datzelfde geloof in mijn jeugd nog goed goedgepraat, dat "negers" als nauwelijks meer dan vee werden beschouwd.
De redenering? Cham had zijn vader Noach uitgelachen toen die dronken was en naakt. Zijn twee broers bedekten hun vader zonder naar hem te kijken, en redden zo zijn waardigheid.
De vloek die daarna over Cham was uitgesproken, rechtvaardigde volgens onze voorvaderen en hun geestelijken, dat negers als slaven werden gehouden. Die stamden namelijk allemaal van Cham af, werd met grote stelligheid beweerd. Ik heb uitvoerig gezocht in de Bijbel, maar ik heb geen enkele aanwijzing voor die redenering kunnen vinden.

Ik vind de waardigheid van Nelson "Madiba" Mandela op een veel hoger niveau liggen, dan dit soort goedpraterij met kromme redeneringen van pure misdadigheid!
Viva Madiba!!!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Nelson Mandela vandaag 90 jaar

  1. Lin zegt:

    Er was van de week een mooi interview op de radio bij kunststof. Met een man (een diplomaat) die zich destijds heeft ingezet om te voorkomen dat hij sowieso gevangen genomen zou worden. Ik kan me nog heel goed herinneren dat hij vrijkwam. Vooral het kippenvel dat ik toen had! Net als met de val van de berlijnse muur eigenlijk. Ik vind het een mooie, trotse en oprechte man.

  2. Gelkinghe zegt:

    Ik zag bij De Slegte vanmiddag een paar boeken over ‘m liggen. Een van Conny Braam en een fotoboek. Gewoon begane grond, middendisplay achterin vlak voor de optrap links.

  3. tagrijn zegt:

    Een groot man. Toevallig plaats ik straks ook een logje over hem, maar dan in het bijzonder over Robbeneiland, waar ik heel triest vandaan kwam.

Geef een reactie

