Luchtfoto’s, nostalgie en fietsen

Op het korte weblog van Gelkinghe gaf hij een link: “Vliegerfoto’s van KAPturer, deel zoveel: de suikerfabriek van Hoogkerk van boven”. Voor mij een reden om eens even op die link te klikken, want daar kwamen twee interesses bij elkaar: nostalgie en vliegeren.

Vliegeren

Het vliegeren heeft nog steeds mijn interesse (ik heb denk ik ruim 30 vliegers), maar het komt er de laatste tijd niet zo vaak meer van. Het fijnste vind ik om te vliegeren op het strand, maar ik kom bijna nooit meer op het strand, en als ik er kom, dan heb ik nooit de spullen bij me.
Soms laat ik nog even een paar vliegers op op het terrein waar vliegerclub Stijgkracht vliegert. Daar wordt ook het jaarlijkse Vliegerfeest gehouden, dat altijd werkelijk een visueel en sociaal feest is. De club is veel gezelliger dan de wat summiere websites doen vermoeden. KAPturer maakte er o.a. deze overzichtsfoto.
KAPturer maakt “luchtfoto’s” door een fototoestel aan een vlieger te hangen, en dat vanaf de grond te bedienen. Hij is niet de enige, maar hij maakt wel mooie foto’s. Een beetje uitleg hoe hij te werk gaat, geeft hij als reacties bij een andere log van Gelkinghe. De daar gegeven link naar een panoramafoto van het station werkte niet, maar ik denk dat het deze moet zijn. Hier een zelfportret van KAPturer, en een paar foto’s van zijn apparatuur.

Opa en Oma

In Hoogkerk heb ik een paar jaar gewoond, bij mijn opa en oma in huis. Dat deel van Hoogkerk heet Vierverlaten, een gehucht met nota bene 13.100 hits op Google. Ik werkte toen als “Leerling-bediende” (loopjongen in gewoon Nederlands) in Groningen, bij de Rijksuniversiteit. Elke dag fietste ik langs het kanaal dat KAPturer op een van zijn foto’s prachtig in beeld heeft gebracht, het Hoendiep. De omgeving is drastisch veranderd, het verkeer gaat niet meer allemaal door de kern van het dorp, zoals toen.
In de tijd van de suikerbietencampagne, was de geur overdonderend, tot vele kilometers in de omtrek. Als de wind zuid was, sloegen dikke donkere rookwolken over het Hoendiep. Wasgoed kon men niet buiten drogen, witte huizen aan de overkant moesten elk jaar opnieuw worden geverfd.
Het verkeer had er ook vaak hinder van. Zo fietste ik een keer tegen de harde wind in naar m’n werk, diep over m’n stuur gebogen. Het was oppassen voor zijwind, want de afstand tussen de weg (er was geen fietspad) en het Hoendiep was gering. Een dikke rookwolk benam me de adem en het zicht. Plotseling zag ik vlak voor me de ronde rechterachterkant van een groene GADO-bus, die stil stond bij een halte. Ik ben er nog net zonder nat pak afgekomen…

Papa met fietsHoogkerk is ook de plaats waar mijn veel te jong overleden vader geboren en opgegroeid is. Op deze foto is hij 16 jaar.
Ook hij heeft langs het Hoendiep gefietst. Eerst naar de Ambachtsschool, later onder andere, in oorlogstijd, om naar mijn moeder in Emmen te fietsen. Dat meldt hij in een brief, waaruit ik al eerder geciteerd heb. Die afstand is ruim 60 kilometer. Ook mijn moeder heeft die route wel gefietst.
Later heb ik die tocht ook vaak gefietst, als ik een weekend “naar huis” ging. Ik denk het gevoel te begrijpen dat uit mijn vader’s brief opklinkt. Heb ik daarom, nog veel later, zoveel plezier gehad in het maken van lange fietstochten op mijn racefiets?

Dit bericht werd geplaatst in Zoektocht naar voetsporen van mijn vader. Bookmark de permalink .

2 reacties op Luchtfoto’s, nostalgie en fietsen

  1. heerlijke nostalgische log.

  2. margriet zegt:

    Prachtige oude foto’s!

    Er is vanaf Enumatil tot Hoogkerk nog steeds geen fietspad langs het Hoendiep. Wel is het voor de fietsers een stuk verbeterd, dat de bietenwagens niet meer door Hoogkerk mochten.
    Maar die rondweg is er nog niet zo lang toch. 1994/95??

Geef een reactie

